stiriacum.ro

Suntem sociabili

Actualitate

Legea carantinei şi izolării intră în vigoare de astăzi

Publicat

în

Această lege reglementează unele măsuri necesare în domeniul sănătăţii publice cu caracter temporar, în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, pentru prevenirea introducerii şi limitarea răspândirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul României.

*** Potrivit legii, carantina persoanelor se instituie pe baza informaţiilor ştiinţifice oficiale şi a definiţiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locaţie declarată de aceasta sau, după caz, într-un spaţiu special desemnat de autorităţi, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent înalt patogen care:

* sosesc din zone în care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel naţional, european şi internaţional de către organismele competente în domeniu;

* au intrat în contact direct cu cel puţin o persoană confirmată cu o boală infectocontagioasă.

În situaţia în care persoanele refuză măsura carantinării la domiciliu sau la locaţia declarată de acestea, precum şi atunci când persoanele în cauză încalcă măsura carantinei pe durata acesteia, deşi au consimţit-o anterior, medicul sau, după caz, organele de control recomandă, iar reprezentantul direcţiei de sănătate publică decide carantinarea persoanei în spaţiul special desemnat de autorităţi, dacă aceştia constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară.

Medicul sau, după caz, organele de control vor informa de îndată DSP, care confirmă sau infirmă, după caz, măsura carantinării persoanei în spaţiul special desemnat de autorităţi, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia se emite în cel mult 8 ore de la informarea făcută de medic sau de organele de control, după caz, şi se comunică de îndată persoanei în cauză. În scopul prevenirii răspândirii bolii infectocontagioase, până la comunicarea deciziei direcţiei de sănătate publică prin care se infirmă măsura carantinei recomandate în spaţiul special desemnat de autorităţi sau, după caz, până la comunicarea hotărârii primei instanţe, persoana în cauză nu poate părăsi domiciliul, locaţia declarată pentru carantină sau, după caz, spaţiul special desemnat de autorităţi, fără încuviinţarea medicului sau a reprezentantului DSP.

Măsura se instituie pe durata perioadei de incubaţie specifice bolii infectocontagioase suspicionate şi încetează la expirarea termenului specific perioadei de incubaţie sau anterior, ca urmare a confirmării persoanei ca purtătoare a agentului înalt patogen, cu sau fără semne şi simptome sugestive specifice definiţiei de caz, fiindu-i aplicabile dispoziţiile privitoare la măsura izolării.

*** Izolarea se instituie pentru persoanele bolnave cu semne şi simptome sugestive specifice definiţiei de caz, precum şi pentru persoanele purtătoare ale agentului înalt patogen, chiar dacă acestea nu prezintă semne şi simptome sugestive.

Potrivit legii, pentru a asigura un echilibru corect între nevoia de a preveni răspândirea unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară şi dreptul la libertate al persoanelor, măsura izolării se instituie în funcţie de boala infectocontagioasă, cu respectarea următoarelor standarde necesare exercitării drepturilor şi libertăţilor fundamentale:

* măsura să fie dispusă pe durată limitată, în mod nediscriminatoriu şi proporţional cu situaţia de fapt care o determină;

* măsura să aibă ca scop prevenirea răspândirii unei boli infectocontagioase, periculoase pentru siguranţa persoanei şi sănătatea publică;

* măsura să fie instituită pentru a proteja interesul public şi să nu determine un dezechilibru între nevoia de protejare a sănătăţii publice şi imperativul respectării libertăţii persoanei.

Izolarea se instituie cu acordul persoanelor supuse examinării, iar în lipsa acestuia, atunci când medicul constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară, într-o unitate sanitară sau, după caz, într-o locaţie alternativă ataşată unităţii sanitare, în scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice şi evaluărilor biologice, până la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore.

Cel mai târziu la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinărilor clinice şi paraclinice şi dacă se menţine riscul transmiterii bolii infectocontagioase cu risc de transmitere comunitară, medicul recomandă prelungirea măsurii izolării într-o unitate sanitară sau într-o locaţie alternativă ataşată unităţii sanitare ori, după caz, la domiciliul persoanei sau la locaţia declarată de aceasta.

*** Izolarea la domiciliu sau la locaţia declarată se instituie dacă riscul contaminării altor persoane sau al răspândirii bolii infectocontagioase este redus. Izolarea la domiciliu nu poate fi dispusă în situaţiile în care informaţiile ştiinţifice oficiale referitoare la tipul agentului înalt patogen, calea de transmitere şi rata de transmisibilitate impun izolarea persoanelor exclusiv într-o unitate sanitară sau o locaţie alternativă ataşată acesteia.

*** În situaţia în care persoanele refuză măsura izolării, medicul informează de îndată, după consemnarea refuzului persoanei, direcţia de sănătate publică judeţeană, care, în termen de cel mult două ore, va emite decizia prin care confirmă sau infirmă măsura izolării recomandată de medic, în unitatea sanitară sau într-o locaţie alternativă ataşată acesteia.

*** Carantina pentru persoanele care sosesc în România din zone cu risc epidemiologic ridicat sau pentru persoanele care au intrat în contact direct cu persoanele infectate se dispune prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea Grupului de suport tehnico-ştiinţific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României şi se pune în aplicare prin ordine ale ministrului Sănătăţii şi ale unităţilor din subordine.

*** Carantina zonală se instituie prin ordin al şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau al persoanei desemnate de acesta, în baza hotărârii Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă, la propunerea direcţiei de sănătate publică teritoriale şi cu avizul Institutului Naţional de Sănătate Publică.

Ordinele şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau ale persoanei desemnate de acesta pot fi contestate de către orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al sau ori într-un interes legitim la instanţa competentă.

*** În situaţia existenţei unui deficit de personal medical constatat de către DSP sau ISU, pe durata instituirii măsurii în domeniul sănătăţii publice, în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, personalul medical, paramedical şi auxiliar specializat din sistemul public poate fi detaşat cu acordul persoanei detaşate, iar în lipsa acestuia, pe o durată de cel mult 30 de zile, prin ordin al ministrului Sănătăţii, al şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau al persoanei desemnate de acesta sau, după caz, al conducătorului instituţiei angajatoare, se arată în lege.

Pe durata detaşării, se asigură persoanei detaşate, suplimentar faţă de salariul plătit de unitatea angajatoare, plata indemnizaţiei de detaşare în cuantum de 50% din salariul de încadrare, diurna zilnică de 2% din salariul de încadrare, cazarea şi transportul în localitatea unde se dispune detaşarea.

sursa: radiotimisoara

Continuă să citești
Scrie o opinie

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Cum a democratizat AI riscurile de atacuri la Conferința Timișoara Cyber Forum 2025?

Publicat

în

De către

Transformarea Peisajului Amenințărilor Cibernetice


Peisajul amenințărilor cibernetice a suferit un schimb radical, iar inteligența artificială joacă un rol esențial în accelerarea și democratizarea producției de malware. Infrastructura critică (OT) a devenit o țintă privilegiată pentru atacatori, iar factorul uman continuă să reprezinte principalul vector de atac.

Tendințe Edificatoare în Securitatea Cibernetică

Experți de top din industrie, mediul academic și reglementatori s-au reunit recent la un forum dedicat securității cibernetice, unde s-au subliniat câteva tendințe importante:

  • Accesibilitatea malware-ului: Inteligența artificială facilitează crearea de malware, permițând chiar utilizatorilor mai puțin experimentați să dezvolte atacuri sofisticate.
  • Amenințări direcționate: Infrastructura critică, inclusiv rețelele de energie și transport, devine din ce în ce mai vulnerabilă.
  • Rolul factorului uman: Deciziile și acțiunile oamenilor sunt esențiale în prevenirea atacurilor cibernetice.

Limitările Soluțiilor Tradiționale

În cadrul discuțiilor a reieșit că motoarele antivirus tradiționale, bazate pe semnături, nu mai sunt suficiente pentru a contracara noile tipuri de amenințări. Este imperativ să adoptăm măsuri mai avansate de securitate cibernetică, care să includă tehnici de inteligență artificială și analiză comportamentală.

Întrebări pentru Cititori

Ce părere aveți despre impactul inteligenței artificiale asupra securității cibernetice? Credeți că este necesară o schimbare în abordările de securitate pentru a contracara aceste amenințări emergente?

Vă invităm să vă exprimați opiniile în comentarii și să distribuiți acest articol pe rețelele sociale!

#Conferinţa #Timişoara #Cyber #Forum #democratizat #riscul #atacurile #sunt #mai..
2025-11-13 00:12:00

Continuă să citești

Actualitate

Cum definește programul „Repere în cultură” identitatea Timișoarei cu un buget estimat de 8,4 milioane lei?

Publicat

în

De către

Bine ați venit pe RomâniaPozitivă.ro

Pe platforma noastră, RomâniaPozitivă.ro, îți oferim acces la o bogată colecție de exemple de Bine despre România, realizate de peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale diverse, axate pe învățare și dezvoltare, având o experiență de peste 20 de ani în industria educațională și impliându-ne în activități cu mai mult de 10.000 de participanți.

Ce găsești pe RomâniaPozitivă.ro?

  • Articole inspiratoare
  • Comunicate de presă relevante
  • Opinii și analize de la specialiști
  • Imagini și povești de succes trimise de colaboratori

Promovăm valorile pozitive ale României

Prin selecția atentă a conținutului, ne asigurăm că promovăm acele date care reflectă autenticitatea și optimismul specific României. Încurajăm astfel o viziune pozitivă și o conștientizare a valorilor care definesc societatea noastră.

Împărtășește Binele!

Așadar, alătură-te nouă în căutarea de povești inspiratoare și vieți transformate. Fie că ești educator, student sau pur și simplu un cetățean interesat, îți oferim toate resursele necesare pentru a promova binele și frumusețea României.

Întrebări pentru tine

Ce experiențe pozitive ai avut în România? Cum crezi că putem contribui împreună la o imagine mai bună a țării noastre?

Te invităm să răspunzi în comentarii și să distribui acest articol pe rețelele tale sociale.

#Programul #Repere #în #cultură #continuă #și #definește #identitatea #culturală #Timișoarei #Bugetul #total #estimat #pentru #perioada #este #8.405.669 #lei
2025-11-12 22:15:00

Continuă să citești

Actualitate

Ce proiecte au ales elevii din Timișoara în prima ediție a bugetării participative?

Publicat

în

De către

Elevii din Timișoara Implicați în Proiecte Reale prin Bugetare Participativă

În urma programului de bugetare participativă organizat de Primăria Timișoara, elevii din 17 licee au votat proiecte care includ zone de relaxare, studiouri de radio și podcasturi, precum și laboratoare digitalizate. Această inițiativă a dus spiritul civic în clase, mobilizând peste 6.500 de voturi și atingând o rată de participare de 76%.

Implicarea Tinerilor în Proiecte Educaționale

Campania a fost un succes remarcabil, iar elevii au arătat creativitate și deschidere față de exercițiul democratic. Etapa următoare va fi implementarea proiectelor, o provocare pe care administrația locală o va parcurge alături de tineri.

Procesul de Vot

Votul s-a desfășurat într-un mod similar cu alegerile, având cabine, ștampile și urne, oferind elevilor o experiență de implicare civică reală. Lista proiectelor câștigătoare este disponibilă pe o platformă dedicată, permițând elevilor să consulte rezultatele.

Colaborare și Inovație

Proiectele înscrise au fost rezultatul unui proces colaborativ, în care 300 de elevi, conduși de profesori, au transformat ideile colegilor lor în propuneri concrete. Fiecare unitate de învățământ a avut la dispoziție un buget de 50.000 de lei, permițând selectarea mai multor proiecte în unele licee.

Parteneriate și Obiective

Pentru această ediție, Primăria Timișoara colaborează cu ASEMT, având ca obiectiv implicarea tinerilor în comunitate și promovarea spiritului civic într-un context educațional digital.

Concluzie

Aceste inițiative demonstrează potențialul tinerilor de a contribui activ la transformarea mediului educațional. Este esențial să încurajăm creativitatea și colaborarea în rândul elevilor, pentru a construi un viitor mai bun.

Întrebări pentru Cititori

  • Ce alte proiecte credeți că ar putea îmbunătăți experiența educațională a elevilor?
  • Cum considerați că implicarea civic a tinerilor poate influența comunitatea locală?

Vă invităm să ne împărtășiți opiniile în comentarii și să distribuiți acest articol pe rețelele sociale!

#Proiectele #votate #elevii #timișoreni #în #cadrul #primei #ediții #programului #bugetare #participativă #pentru #licee
2025-11-12 15:19:00

Continuă să citești

Te-ar putea interesa și