stiriacum.ro

Suntem sociabili

Social

✝) Duminica a 27-a după Rusalii (Tămăduirea femeii gârbove) 8 Decembrie 2024

Publicat

în

 

8 decembrie 2024 – Duminica a 27-a după Rusalii

✝ Tămăduirea femeii gârbove

SINAXAR

Sfântul Cuvios Patapie; Înainte-prăznuirea Sfintei Ana; Sfântul Apostol Cezar; Sfântul Ierarh Sofronie, Episcopul Ciprului; Sfântul Apostol Onisifor; Sfântul Apostol Tihic.

APOSTOLUL

Prochimen, glasul al 7-lea (Psalm 28: 11, 1)

Domnul tărie poporului Său va da, domnul va binecuvânta pe poporul Său cu pace.

Stih: Aduceți Domnului, fii ai lui Dumnezeu, aduceți Domnului slavă și cinste.

DIN EPISTOLA CĂTRE EFESENI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(6: 10-17)

„Fraților, întăriți-vă în Domnul și întru puterea tăriei Lui. Îmbrăcați-vă cu toate armele lui Dumnezeu, ca să puteți sta împotriva uneltirilor diavolului, pentru că lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății, care sunt în văzduhuri. Pentru aceea, luați toate armele lui Dumnezeu, ca să puteți sta împotrivă în ziua cea rea și, pe toate biruindu-le, să rămâneți în picioare. Stați, deci, tari, având mijlocul vostru încins cu adevărul și îmbrăcați fiind cu platoșa dreptății, și încălțați picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii. În toate luați pavăza credinței, cu care veți putea să stingeți toate săgețile cele arzătoare ale vicleanului. Luați și coiful mântuirii și sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu.”

Aliluia, glasul al 7-lea (Psalm 91: 1, 9)

Stih 1: Bine este a ne mărturisi Domnului și a cânta numelui Tău, Preaînalte.
Stih 2: Vrăjmașii Tăi, Doamne, vor pieri și se vor risipi toți cei ce lucrează fărădelegea.

Sursa textului Apostolului – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și volumul „Apostol” – Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2014; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2024.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ LUCA, CITIRE:
(13: 10-17) – Tămăduirea femeii gârbove

„În vremea aceea Iisus învăța într-una din sinagogi sâmbăta. Și, iată, era acolo o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputință și care era gârbovă, încât nu putea să se ridice nicidecum. Iar Iisus, văzând-o, a chemat-o și i-a zis: Femeie, ești dezlegată de neputința ta! Și Și-a pus mâinile asupra ei, iar ea îndată s-a îndreptat și slăvea pe Dumnezeu. Atunci, mai-marele sinagogii, mâniindu-se că Iisus a vindecat-o sâmbăta, răspunzând, zicea mulțimii: Șase zile sunt în care trebuie să se lucreze; deci veniți în aceste zile și vă vindecați, iar nu în ziua sâmbetei! Domnul însă i-a răspuns și a zis: Fățar­nicilor! Fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul sau asinul său de la iesle și nu îl duce să-l adape? Dar aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o Satana, iată, de optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta în ziua ­sâmbetei? Și, zicând El acestea, s-au rușinat toți cei ce erau împotriva Lui, iar poporul întreg se bucura de toate faptele cele ­slăvite, săvârșite de Dânsul.”

Întâlnirea cu Hristos, sărbătoare a vindecării și biruinței asupra răului

În pericopa de astăzi, Sfântul Apostol Luca ne pune înainte mărturia unei tămăduiri minunate, petrecută „într-una din sinagogi sâmbăta”, tămăduire care, asemenea tuturor semnelor pe care Domnul Hristos le-a făcut în popor, a fost aducătoare de bucurie, pace și de nădejde, nu doar pentru femeia vindecată, ci și pentru cei care fuseseră martori ai acesteia, Sfântul Apostol Luca subliniind că „toată mulţimea se bucura de faptele strălucite săvârşite de El”.

Deși îndurerată și bolnavă, această femeie, care „avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum”, nu pregeta a veni la sinagogă pentru a primi mângâiere din întâlnirea cu Dumnezeu, prin cuvânt. Negreșit că nu era întâia oară în sinagogă, iar stăruința ei arăta și credința ei, credință ce i-a fost împlinită, pentru că avea, de această dată, nu doar să-L cunoască pe Dumnezeu prin cuvânt, ci să-L întâlnească nemijlocit pe Dumnezeu – Cuvântul. Pentru aceasta, Domnul Hristos nu a mai întrebat-o, așa cum a făcut-o întâlnind alți bolnavi, dacă dorește să fie sănătoasă sau dacă are credința că ar putea să o tămăduiască, ci a chemat-o direct şi i-a zis: „Femeie, eşti dezlegată de neputinţa ta”. Ceea ce a fost învederat, în fața tuturor celor adunați în sinagogă în zi de sâmbătă, zi de mare sărbătoare pentru iudei, care, cu siguranță, nu puțini vor fi fost, avea să descopere mai mult decât o minune unică, decât un semn, încă un semn al puterii dumnezeiești cu care Domnul Hristos săvârșea aceste fapte minunate: apropierea și prețuirea pe care Dumnezeu le are față de cei care își duc durerea nepu­tinței cu credință.

Vindecare și exorcizare în Sfintele Evanghelii

Dacă boala în general este motiv de îngrijorare și de criză în familia și comunitatea celui suferind, cu atât mai mari sunt acestea atunci când boala este una necunoscută sau când manifestările celui suferind sunt mai degrabă manifestări ale unui om posedat de duhuri necurate. Deși astăzi cercetările medicale au descoperit noi mijloace și criterii de diagnosticare a bolilor, totuși, atunci când vorbim despre influența demonică asupra celui bolnav, când afirmăm că singura cauză a suferinței acestuia e o formă de posedare demonică, medicii, oamenii de știință de astăzi, sunt puși în încurcătură, ne­putincioși să înțeleagă aceasta, să creadă aceasta, deoarece pornesc de la premise antropologice diferite și au în vedere o înțe­legere sensibil diferită în ceea ce privește vindecarea deplină a omului, gândit în chip holistic – trup și suflet.

Cu siguranță, femeia gârbovă care a fost vindecată de Mântuitorul ar fi fost evaluată cu ușurință de către orice medic și terapeut al zilelor noastre ca prezentând o suferință reumatologică avansată, având ca punct de pornire o scolioză sau o altă suferință a coloanei vertebrale, nediagnosticată, netratată la timp, și ar fi abordat această suferință potrivit procedurilor cunoscute. Chiar dacă simptomatologia nu s-ar fi ameliorat, cel mai probabil aceasta nu ar fi produs vreun semn de întrebare în cugetul medicilor respectivi că abordarea ar fi fost greșită sau că ea ar putea avea o altă cauză, ascunsă, o influență de ordin spiritual sau chiar o posesie demonică. Desigur, și pentru majoritatea preoților, un asemenea caz, cel puțin la o primă vedere, nu ar fi trezit vreo suspiciune, fiecare fiind tentat să adere la părerea că femeia nu putea suferi decât de pe urma unei boli strict organice. Trebuie menționat că pericopa evanghelică nu men­ționează nici o manifestare specifică celor îndrăciți. Femeia stătea în fața Mântuitorului fără să spumege sau să țipe, fără ca diavolul ce lucrase această deformare în trupul ei să se manifeste în vreun fel. De aceea, doar cuvintele Mântuitorului, adresate celor care se tulburau că această minune fățișă fusese făcută sâmbăta, ne descoperă cauza surprinzătoare a neputinței ei, și anume, posedarea demonică: „Dar aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o Satana, iată de optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta în ziua sâmbetei?” (Lc 13, 16).

Înțelegem că vindecarea femeii gârbove este diferită de alte vindecări făcute de Mântuitorul. Este vorba despre o exorcizare, despre o rupere a legăturii demonice prin putere dumnezeiască, putere pe care o invocă și preotul atunci când se află în fața unor situații similare, putere neînțeleasă de știința acestei lumi, dar care nu poate fi tăgăduită, putere care nu este dobândită prin vreo știință sau bani sau prin vreo altă metodă omenească, ci doar primită în dar de sus, în Biserică, pentru ca în dar să fie pusă în slujba celor în nevoie.

Neputință spre creșterea și înțelegerea duhovnicească

Textul scripturistic nu ne descoperă cauza îngăduinței lui Dumnezeu pentru această nepu­tință, așa cum nu ne-o descoperă nici în celelalte exorcisme săvâr­șite de Mântuitorul. În mod clar, însă, această experiență îngăduită femeii de Dumnezeu i-a fost dată spre creștere în înțele­gerea duhovnicească și în credință, spre curăție și luminare a sufletului.

În lumina Scripturii, Sfinții Părinți discern în toată suferința cauzată de boală un rost pe care Dumnezeu îl urmărește spre mântuirea omului. „Potrivit viziunii duhovnicești a Părinților, care cuprinde întregul destin al omului, cu credința deplină că tot ce i se întâmplă e de folos pentru mântuirea sufletului, boala iscată prin lucrarea drăcească nu e stricăciune de nelecuit, nici lucru cu totul rău, ci, potrivit proniei dumnezeiești, reprezintă pentru unii cale de ieșire din neorânduiala în care trăiau mai înainte” (Jean-Claude Larchet, Terapeutica bolilor mintale, Editura ­Sophia, București, 2008, p. 85).

În Sfintele Evanghelii nu toate bolile erau puse pe seama diavolului: orbul din naștere fiind de asemenea vindecat în chip minunat de către Mântuitorul, dar nu exorcizat, în comparație cu cel mut și surd care avea demon, așijderea, paraliticul de la Vitezda, în comparație cu femeia gârbovă.

Mântuitorul a făcut atât vindecări minunate, cât și exorcisme, deși unele nu au nici o aparență de posedare. În cazul exorcizării femeii gârbove sau a omului posedat de duh mut, lucrarea demonului îmbracă apa­rența unei boli organice. Deși suferințele respective se datorau posesiei demonice, manifestările celor în cauză nu îmbrăcau elemente specifice.

Minunea tămăduirii, semn al puterii dumnezeiești

Sfântul Apostol Luca a reținut ca mărturie doar aspectul de semn al puterii dumnezeiești cu care Domnul Hristos a împlinit și această minune, fără a intra în amănunte care ar fi întregit înțelegerea și semnificația ei.

Femeia tămăduită știa ea însăși că această neputință era cauza unei lucrări demonice? Îngăduința dumnezeiască pentru această posedare a fost o con­secință a păcatelor ei sau lucrarea demonică a fost consecința unor lucrări vrăjitorești din pizma unor oameni? Atunci când s-a apropiat de Mântuitorul a avut sau nu înțelegerea că este stăpânită de demon?

Cel mai probabil că da. Înțelegea ce i se întâmplă. Femeia respectivă, din mișcarea sufletului ei, cu siguranță că înțelegea mult mai mult. Nu se poate ca omul să fie stăpânit de demon fără ca el însuși să nu înțeleagă undeva, în sufletul lui, aceasta. Lucrarea demonului în om prin posedare, alterându-i capacitățile fiziologice și adeseori voința și libertatea, se recunoaște prin mai multe semne: o nepu­tință de a te ruga, o neputință de a lucra. Sunt anumite cauze pe care omul le înțelege și probabil că femeia gârbovă le știa.

Întâlnirea cu Hristos, cu Dumnezeul cel viu, a fost mântuirea ei, nu doar din neputința gârboviei – o ducem și murim de multe ori cu neputințe mai mari decât aceasta -, ci mai ales din spaima de a recunoaște o putere străină, o putere demonică, lucrând în trupul ei și alterându-i simțirea.

Desigur, sunt și alte întrebări pe care ni le putem pune: era o femeie tânără sau una bătrână? Având în vedere că, potrivit pericopei evanghelice, suferința aceasta era purtată de optsprezece ani, cel mai probabil era bătrână, iar asta explică și mai mult mascarea posedării demonice printr-o gârbovire specifică neputințelor bătrâneții. Vedem și astăzi, de multe ori, femei, dar și bărbați care nu au putut să se trateze la timp, mai degrabă cocoșați de muncă și de grijă și chiar în această formă dureroasă de gârbovire cu ochii în pământ, această deformare având o cauză fiziologică, o deformare a coloanei, o anumită boală a bătrâneții. Dar în această întâlnire pe care Mântuitorul a avut-o cu femeia gârbovă, a fost ceva mai mult. A fost o demonizare care a dus la această neputință pe care Mântuitorul a vindecat-o în chip minunat. Cu siguranță că în adâncul sufletului femeii o nădejde a fost că Dumnezeu o va vindeca, aceeași nădejde cu care probabil venea și bolnavul paralizat de la Vitezda. De zeci de ani de zile, cel paralizat se ducea la apa tămăduitoare de la Vitezda cu gândul că probabil va reuși și el să ajungă primul în apă.

Lege și libertate

Evanghelia arată că mai marele sinagogii, văzând minunea întâmplată și autoritatea pe care această minune o dă celui care o înfăptuiește, neînțelegând sau nevrând să înțeleagă puterea acestui semn și, implicit, prin aceasta, dumnezeirea Domnului Hristos, s-a împotrivit în chip fățarnic. Dar cum? Cu obrăznicie. Cu șiretlic. Nu se adresează Mântuitorului: „Cu ce putere faci aceasta? De ce în zi de sâmbătă?”.

Cu indignare și împotrivire se adresează mulțimii, îi ceartă tocmai pe credincioși, neavând curajul să-L înfrunte pe Hristos, Cel ce făcuse în chip minunat, cu putere mare, această minune: „Șase zile sunt în care trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecați-vă, dar nu în ziua sâmbetei!”.

Într-adevăr, Dumnezeu le descoperise iudeilor în Legea Veche să nu lucreze sâmbăta, pentru ca, măcar în această zi, să iasă din ritmul grijilor zilnice, ca să se gândească mai mult la suflet. Într-o anume măsură, rezerva mai marelui sinagogii și a celor din jur era îndreptățită. Era o grijă legitimă în popor să nu lucreze sâmbăta.

Și Domnul răspunde: „Fățar­nicilor – îl ceartă nu doar pe mai marele sinagogii, ci și pe alți mai mari de sinagogă și alți farisei asemenea lui -, fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul său, sau asinul de la iesle, şi nu-l duce să-l adape?”.

Prin acest cuvânt, Domnul Hristos arată nu doar că nu este călcător de lege, așa cum din pizmă cărturarii și fariseii îl acuzau, ci că Legea descoperită de Dumnezeu nu poate fi invocată ca pretext de a nesocoti nevoia sau suferința omului, de a nu lucra binele imediat care se impune cu necesitate. Dacă pentru salvarea unui animal, în mod legitim, iudeii înțelegeau firesc limitele legii, cu atât mai mult era necesar să o aplice și să o respecte atunci când vindecarea în zi de sâmbătă purta pecetea unei minuni dumnezeiești.

Desigur, Hristos Dumnezeu ar fi putut să o cheme ulterior pe femeia gârbovă pentru a o vindeca, ar fi venit femeia și s-ar fi tămăduit. A vrut Mântuitorul cu orice preț să-i pună în încurcătură pe oameni sau pe mai marele sinagogii? A vrut Hristos să sfideze Legea? Nicidecum. Fiecare întâlnire a omului cu Dumnezeu este unică. Reprezintă o bucurie și o putere care nu se dă înapoi în fața legii. Dumnezeu n-a desființat legea ca, în zi de sâmbătă, pentru poporul evreu, sau în zi de duminică, pentru noi, într-adevăr, să nu ne risipim în grijile obișnuite, să nu lucrăm, să nu avem măcar o zi pe săptămână în care să ne gândim cu adevărat la Dumnezeu, să fim onești în sufletul nostru. Dar în această zi se pot întâmpla minuni. Dacă în această zi ia foc casa vecinului nu mă gândesc că e zi de duminică și nu trebuie să lucrez. Mă duc la fântână, scot apă de fântână, iau găleata și încerc să salvez casa vecinului. Dacă în zi de duminică un om se îmbol­năvește și trebuie operat, chirurgul își lasă duminica, chiar dacă este foarte credincios, și se duce și îl operează pe cel bolnav. Așa vrea Dumnezeu să înțelegem și să trăim Legea. Și de aceea Hristos a făcut din această întâlnire o sărbătoare a vindecării și a biruinței demonului.

Înțelesul Evangheliei de astăzi este, în primul rând, că în spatele bolii poate fi o lucrare demonică și tămăduirea, în acest caz, presupune recursul la rugăciunea Bisericii în care Dumnezeu își descoperă puterea dumnezeiască. Acesta este primul înțeles al Evangheliei de astăzi.

Al doilea înțeles este că toată Legea și porunca lui Dumnezeu ne sunt date spre mântuire și spre folos și trebuie să le ținem. Dar atunci când Dumnezeu lucrează în chip minunat, fie duminică, fie sâmbătă, în ciuda rânduielilor de zi cu zi, a planurilor noastre omenești de zi cu zi, atunci omul trebuie să înțeleagă lucrarea lui Dumnezeu și să se roage lui Dumnezeu ca să-i dea pricepere adevărată. Acesta este înțelesul Evangheliei de astăzi și poruncile lui Hristos ne sunt nouă îndreptar de viață și aflătoare ale Împărăției cerului.

† Prea Sfințitul Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor

Sursa textului Sfintei Evanghelii și omilia Sfintei Duminici + foto: Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române și volumul SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE – tipărită la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2013; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2024.

Cuvântul Domnului – realitatea cotidiană

FIECARE ZI, UN DAR AL LUI DUMNEZEU

7 decembrie 2024

Domnul este cu noi la vreme de necaz

„Lazăr, prietenul nostru, a adormit, dar Mă duc să-l trezesc” (Ioan 11, 11)

Aduceți-vă aminte de trista întâmplare care a avut loc în Betania după moartea lui Lazăr. Se întâmpla ceea ce se întâmplă după moartea oricui. Închipindu-ne că lucrurile s-ar petrece în zilele noastre, să zicem că Lazăr este ființa iubită pe care Domnul a luat-o de lângă noi. Noi suntem Marta și Maria, care îl plângem pe mort. Iisus rămâne același, ieri, azi, în vecii vecilor. Da, El este gata să vină la noi, știindu-ne în suferință, așa cum a venit în Betania, la cea familie greu încercată. El Însuși, atotputernicul Dumnezeu, se transformă în frate iubitor, în prieten apropiat, despre care s-a spus: „Iisus a lăcrimat”.
Simțim și noi că El ne înțelege, că suferă împreună cu noi, că durerea noastră nu-I este străină, că vorbește cu noi când suntem copleșiți de durere, precum a plâns împreună cu surorile lui Lazăr și cu acea mamă, la moartea fiului ei. El, ca Fiu al Omului, ca Unul ce era „un om în suferință și obișnuit să rabde slăbiciune” (Isaia 53, 3), a cunoscut ispitele și necazurile, și-a iubit prietenii, murind, s-a îngrijit de mama Sa. El ne vorbește, spunând cuvinte pe care nimeni altcineva nu este în stare să le spună, și care se revarsă ca un untdelemn asupra rănilor inimii noastre. Ne spune și nouă ca Martei: „Eu sunt învierea și viața; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi” (Ioan 11, 25); cel pe care îl plângi acum va învia.
Luând aminte la acest glas dumnezeiesc, durerea ni se va alina, o rază de lumină cerească va străluci deasupra mormântului proaspăt și asupra viitorului nostru încețoșat și vom înțelege că, dacă ne-am unit cu Hristos, nu mai putem spune că viața noastră este lipsită de bucurie.

Extras din volumul „Fiecare zi, un dar de la Dumnezeu – 366 cuvinte de folos pentru toate zilele anului – în românește de Boris Buzilă – București, Editura Sofia; Alexandria, Editura Cartea Ortodoxă, 2008

VIEȚILE SFINȚILOR

† Viața Sfântului Cuvios Patapie; Sfinții Apostoli Cezar, Tihic şi Onisifor

Cuviosul Patapie era de loc din Teba Egiptului şi alegând viaţa călugărească a urmat lui Hristos, nevoindu-se mulţi ani în pustie. Apoi, a venit la Constantinopol, unde a făcut multe şi mari minuni: le-a redat orbilor vederea, i-a tămăduit pe cei care sufereau de hidropizie, ungându-i cu untdelemn sfinţit, a izgonit demonii şi a vindecat bolile cele greu de vindecat. Sfântul Cuvios Patapie, după ce a trăit o viaţă sfântă, în conformitate cu învăţăturile Evangheliei, şi-a dat sufletul lui Dumnezeu, în pace. În vremea stăpânirii turceşti, sfintele sale moaşte au fost ascunse de monahi într-o peşteră din Munţii Gherania, în apropierea satului Lutraki, de lângă Corint, unde au rămas uitate vreme de aproape patru veacuri, fiind descoperite în chip minunat în anul 1904. De aceea, acolo s-a întemeiat o mănăstire, unde credincioşii vin spre a cinsti moaştele întregi şi bine înmiresmate ale Cuviosului Patapie, făcătorul de minuni.

Astăzi, Biserica Ortodoxă îi pomeneşte şi pe Sfinţii Apostoli din cei 70, Cezar, Tihic şi Onisifor. Despre Sfântul Onisifor ştim că a fost Episcop al Cezareei. Sfântul Apostol Tihic a fost ucenic al Sfântului Apostol Pavel. În timpul primei întemnițări a Sfântului Pavel el a dus Epistolele către Efeseni și către Coloseni. „Toate câte mă privesc pe mine le va face cunoscut Tihic, iubitul frate, credincios slujitor şi împreună-rob cu mine în Domnul. L-am trimis pe el la voi tocmai pentru aceasta, ca să ştiţi cum ne aflăm şi ca să mângâie inimile voastre” (Coloseni 4, 7-8). Toţi aceşti Sfinţi Apostoli au vieţuit cu frică de Dumnezeu şi au păstorit cu cuvioşie poporul şi Bisericile încredinţate lor. Îndurând multe încercări pentru Hristos-Domnul, au fost ucişi de închinătorii la idoli primind astfel cununa muceniciei din mâinile lui Dumnezeu.

Preot Ștefan Sfarghie

Sursa textelor din rubrica Viețile Sfinților + foto – Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române

 


„În vremea aceea, chemând Iisus pe cei doisprezece ucenici ai Săi, le-a dat putere și stăpânire peste toți demonii și să vindece bolile. Și i-a trimis să propovăduiască Împărăția lui Dumnezeu și să vindece pe cei bolnavi. Și a zis către ei: Să nu luați nimic pe drum, nici toiag, nici traistă, nici pâine, nici bani și nici să nu aveți câte două haine. Și în orice casă veți intra, acolo să rămâneți și de acolo să plecați. Iar unde nu vă vor primi, ieșind din acea cetate, scuturați praful de pe picioarele voastre, spre mărturie împotriva lor. Atunci ei, plecând, mergeau prin sate, binevestind și vindecând pretutindeni.”

Continuă să citești
Scrie o opinie

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Social

Srećna Nova godina! (La mulți ani!) 2025

Publicat

în

De către

 

Sârbii din Banat sărbătoresc Revelionul pe rit vechi

Comunitatea sârbă din Banat marchează în această perioadă una dintre cele mai importante tradiții: Revelionul pe rit vechi, sărbătorit în noaptea de 13 spre 14 ianuarie. Acest moment festiv aduce împreună familii și prieteni, păstrând vie o tradiție veche și un simbol al identității culturale.

🎉 Obiceiuri și tradiții

Revelionul pe rit vechi este sărbătorit cu mese bogate, dansuri tradiționale și muzică sârbească autentică. În multe sate și orașe din Banat, comunitățile organizează evenimente speciale, care includ spectacole de folclor și petreceri ce durează până în zorii zilei.

🥂 Semnificația sărbătorii

Această celebrare este mai mult decât o simplă petrecere – este o reafirmare a identității sârbești și o ocazie de a păstra vie legătura cu rădăcinile culturale. În multe familii, generațiile se întâlnesc pentru a împărtăși povești, rețete tradiționale și momente de bucurie.

✨ Sărbătoare pentru toți

De-a lungul anilor, această tradiție a devenit o ocazie de celebrare nu doar pentru sârbi, ci și pentru prietenii lor din alte comunități. În Banat, spiritul de unitate și respect pentru diversitate se face simțit în fiecare colț.

🎊 La mulți ani!

Comunitatea sârbă din Banat le urează tuturor un An Nou Fericit, plin de sănătate, bucurii și împliniri!

#TradițiiSârbești #RevelionPeRitVechi #Banat #Comunități #Sărbătoare

Continuă să citești

Social

12 ianuarie 2025 – Duminica după Botezul Domnului ✝ Începutul propovăduirii Domnului

Publicat

în

De către

 

 

SINAXAR

Sfânta Muceniță Tatiana, diaconița; Sfânta Muceniță Eutasia; Cinstirea Icoanei Maicii Domnului „a Imnului Acatist”; După-prăznuirea Botezului Domnului; Cinstirea Icoanei Maicii Domnului „Cea care alăptează” (Galaktotrofousa).

APOSTOLUL

Prochimen, glas 1 (Psalm 32: 21, 18)

Fie, Doamne, mila Ta spre noi, precum am nădăjduit și noi întru Tine.

Stih: Iată, ochii Domnului sunt spre cei ce se tem de El, ca să izbăvească din moarte sufletele lor.

DIN EPISTOLA CĂTRE EFESENI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(4: 7-13)

„Fraților, fiecăruia dintre noi i s-a dat harul după măsura darului lui Hristos. Pentru aceea zice: «Suindu-Se la înălțime, a robit robime și a dat daruri oamenilor». Iar aceea că: «S-a suit» – ce înseamnă decât că S-a pogorât în părțile cele mai de jos ale pământului? Cel ce S-a pogorât, Acela este Care S-a suit mai presus de toate cerurile, ca pe toate să le umple. Și El a dat pe unii apostoli, pe alții proroci, pe alții evangheliști, pe alții păstori și învățători, spre desăvârșirea sfinților, la lucrul slujirii, la zidirea trupului lui Hristos, până vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătății lui Hristos.

Aliluia, glasul al 5-lea (Psalm 88: 1-2, 3)

Stih 1: Milele Tale, Doamne, în veac le voi cânta, din neam în neam voi vesti adevărul Tău.
Stih 2: Că ai zis: În veac mila se va zidi, în ceruri se va întări adevărul Tău.

Sursa textului Apostolului – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și volumul „Apostol” – Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2014; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2025.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ MATEI, CITIRE:
(4: 12-17) – Începutul propovăduirii Domnului

„În vremea aceea, auzind că Ioan a fost întemnițat, Iisus a plecat în Galileea. Și, părăsind Nazaretul, a venit să locuiască în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon și Neftali, ca să se împlinească ceea ce s-a zis prin Isaia Prorocul, care ­zice: „Pământul lui Zabulon și pământul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; ­poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare și celor ce ședeau în latura și în umbra morții lumină le-a răsărit”. De atunci a ­început Iisus să propovăduiască și să spună: Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția Cerurilor.”

Să ascultăm cuvântul Domnului cât mai avem timp de pocăință!

Una din învățăturile Sfintei Evanghelii din duminica de azi spune: „De atunci a început Iisus a propovădui și a zice: Pocăiți-vă, că s-a apropiat Îm­părăția cerurilor” (Matei 4, 17). Același cuvânt l-a spus și Sfântul Ioan Botezătorul când a început să propovăduiască în pustiul Iordanului: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor” (Matei 3, 2). Același cuvânt au primit și Sfinții Apostoli, când au fost trimiși să propovăduiască Evanghelia, că le-a zis lor: „Și mergând, propovăduiți, zicând: S-a apropiat Împărăția cerurilor” (Matei 10, 7).

Dumnezeiasca Evanghelie de azi zice: „De atunci a început Iisus a propovădui”… (Matei 4, 17). Dar ce înseamnă „de atunci”? Adică de când a fost prins și pus la închisoare Sfântul și marele Proroc Ioan Botezătorul. Acest adevăr îl arată Sfânta Evanghelie de azi, zicând: „Și Iisus, auzind că Ioan a fost pus în temniță, a plecat în Galileea” (Matei 4, 12). Dar oare Mântuitorul a plecat de frică în Galileea? Nicidecum. Ci s-a dus în Galileea ca să înceapă a propovădui Evanghelia de acolo, după profeția prorocului Isaia, care zice: „Pământul lui Zabulon și pământul lui Neftali, spre mare, dincolo de Iordan, Galileea nea­murilor. Poporul ce stătea în întuneric a văzut lumina mare. Și celor ce ședeau în latura și în umbra morții lumină le-a strălucit” (Isaia 9, 1; Matei 4, 15-16).

Cine nu ascultă şi împlineşte cuvântul lui Dumnezeu nu se mântuieşte

Iată, deci, care a fost pricina venirii Mântuitorului în Galileea: predicarea Evangheliei și luminarea celor ce zăceau în întuneric. Căci propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu în lume aduce adevărata lumină în inimile oamenilor credincioși, care nu numai că aud cuvântul, ci îl și împlinesc cu fapta, după cuvântul Mântuitorului, care zice: „Fericiți cei ce aud cuvântul lui Dumnezeu și îl păzesc pe dânsul” (Luca 11, 28). Cuvântul lui Dumnezeu aduce mare fericire celor ce îl ascultă și îl pun în practică. Altfel, cuvântul Evangheliei ne aduce osândă în loc de mântuire.

Dar, frații mei creștini, cine sunt datori să predice cuvântul lui Dumnezeu în Biserica Ortodoxă? Numai slujitorii Bisericii, adică episcopii, preoții și diaconii hirotoniți canonic au puterea și dreptul să predice Evanghelia lui Hristos. Mirenii, în cazuri speciale, pot deveni misionari, ca ajutori ai clericilor, numai cu binecuvântarea ierarhilor respectivi. Așadar, nimeni din clerici și laici nu pot predica cuvântul lui Dumnezeu dacă nu vor fi trimiși la această misiune cu aprobarea Bisericii. Marele Apostol Pavel adeverește acest lucru, zicând: „Cum vor propovădui de nu vor fi trimiși” (Romani 10, 15). Numai sectele rupte de Biserică au căzut cu totul în extrema opusă, dând totală libertate laicilor să predice cuvântul lui Dumnezeu fără a fi trimiși și să explice Sfânta Scriptură după mintea lor. De aceea, astăzi, lumea s-a umplut de erezii și secte, căci toate acestea predică cuvântul Sfintei Scripturi, nu după înțelesul cel adevărat explicat de Sfinții Părinți, ci după mințile lor rătăcite, stăpânite de mândrie.

Biserica a avut de la începuturi propovăduitori şi misionari atât clerici, cât şi mireni

Nu putem tăgădui că au fost în Biserică și misionari laici, în primele secole, care au predicat cuvântul lui Dumnezeu și care nu au fost nici preoți, nici episcopi. Așa au fost marii misionari și apologeți creștini, oameni învățați care au apărat cauza creștinis­mului în fața împă­raților și filosofilor păgâni, din secolele II-III, începând cu Țuadrat, pe care Eusebiu, istoricul bisericesc, îl numește ­„părintele apologeticei”, între anii 125-126. Apoi a fost Aristide de Atena, între anii 125-130. Apoi Ariston de Pella, cel mai vechi apărător în scris al creștinismului contra iudeilor, pe la 134-135. Alți apologeți de mare renume au fost: Sfântul Iustin Martirul și Filosoful (anii 140-170); Tațian Asirianul, către anul 170; filosoful Hermia, care a trăit la mijlocul secolului al II-lea; Atenagora, filosoful creștin din Atena (170); Minucius Felix la începutul secolului al III-lea; Tertulian din Cartagina, între anii 160-240, și alții. Toți acești mari apologeți creș­tini și misionari de mare seamă ai Bisericii lui Hristos au fost mireni, dar, fiind foarte învățați, au contribuit mult la propovăduirea Evangheliei și la apărarea dreptei credințe apostolice.

Așadar, frații mei, vedem că încă de la început Biserica lui Hristos a avut și misionari laici care au predicat cuvântul lui Dumnezeu înaintea împăraților și a filosofilor și au apărat crești­nismul cu prețul vieții lor, cum a fost Sfântul Iustin Martirul și Filosoful. Însă aceștia au fost foarte bine orientați în adevărul dreptei credințe și de aceea au adus mare folos Bisericii lui Hristos prin învățăturile lor cele luminate și pătrunse de lumina adevărului.

Care erau condițiile principale ce se cereau misionarilor laici care apărau dreapta credință? Prima condiție a misionarilor laici în Biserica dreptmăritoare era ca cel trimis să predice cuvântul lui Dumnezeu să fie un creștin verificat, evlavios, cu viața curată și să cunoască bine dogmele cre­dinței ortodoxe, deoarece dogmele sunt orientate după Sfânta și dumnezeiasca Scriptură și după Sfânta Tradiție a Bisericii lui Hristos.

Apoi, să cunoască bine Sfintele Canoane apostolești, ale celor șapte Sinoade Ecumenice și cele ale Sfinților Părinți, deoarece Sfintele Canoane sunt norme ce rânduiesc și reglementează viața Bisericii ca organism special ce-i conduce pe credincioși pe calea mântuirii. Apoi, cei ce predicau cuvântul lui Dumnezeu dintre creștinii mireni erau întotdeauna sub ascultarea Bisericii, fiind trimiși, controlați și subordonați ierarhilor în eparhia cărora acționau. Fără respectarea acestor condiții principale și obligatorii, misionarii laici care lucrau în afara Bisericii de multe ori contribuiau la crearea de secte și eresuri, dezbinând unitatea apostolică a Bisericii lui Hristos.

Ierarhia bisericească şi slujirea învăţătorească

Datoria principală a propovăduirii Evangheliei lui Hristos cade însă în sarcina păstorilor Bisericii, adică a episcopilor și a preoților. Mai puțin în sarcina diaconilor și a călugărilor care ajută și ei la propovăduirea cuvântului, însă în chip secundar. Primul care a propovăduit Sfânta Evanghelie în lume a fost Însuși Domnul nostru Iisus Hristos. Tocmai de aceea a venit pe pământ și Se cheamă Cuvânt, căci a vestit tuturor oamenilor prin cuvânt Evanghelia mântuirii, a întemeiat Biserica și cele șapte Taine și și-a dat viața pe Cruce ca să răscumpere lumea din robia morții, a necredinței și a osândei. Apoi, înălțându-Se la cer de-a dreapta Tatălui, a încredințat datoria propovăduirii Cuvântului lui Dumnezeu celor doisprezece Apostoli mari și celor șaptezeci de apostoli, numiți mici, cărora le-a poruncit, zicând: „Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă”… (Matei 28, 19-20).

Apostolii sunt cei dintâi propovăduitori ai cuvântului lui Dumnezeu în Legea Harului. Ei au hirotonit primii preoți și episcopi, pe care i-au rânduit peste tot să păstorească turma lui Hristos. Iar prin episcopi, harul s-a transmis prin rugăciune și punerea mâinilor, până astăzi și cât va fi lumea. În Biserica lui Hristos, preoții propovăduiesc cel mai mult cuvântul lui Dumnezeu pentru că sunt toată viața în mijlocul credincioșilor. Ei sunt martorii vieții noastre de la naștere și până la moarte. Ei sunt părinții duhov­nicești ai satelor și parohiilor noastre. De felul cum preoții de parohie își îndeplinesc misiunea lor apostolică, de felul cum stăpânesc sfintele slujbe, în frunte cu Sfânta Liturghie, și de felul cum propovăduiesc cuvântul Sfintei Evanghelii și, mai ales, cum își duc viața în marea familie a credincioșilor noștri ortodocși depinde mântuirea lor și a păs­toriților lor.

Condiţiile unei propovăduiri eficace

În marea lor misiune evanghelică, propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu are un rol foarte mare. Un preot bun trebuie să fie și un predicator bun, știind că, prin predică vie, caldă, plină de har și lumină, preotul poate transforma total parohia și adunarea eno­riașilor săi. Dar pentru ca predica sa să poată ajunge la inima credincioșilor și să aibă puterea Duhului Sfânt de a transforma sufletul și a-l întoarce la pocăință, preotul trebuie să îndeplinească câteva condiții duhovnicești absolut obligatorii.

Prima și cea mai importantă condiție care încununează activitatea pastorală a preotului este viața morală exemplară a lui și a familiei sale. Fără o viață curată, model, a preotului, predica sa nu va reuși să ajungă la inima credincioșilor, nici nu va putea câștiga multe suflete pentru Împărăția cerurilor.

A doua condiție obligatorie unui preot și predicator bun este sfânta rugăciune. Preotul trebuie să fie un om de rugăciune, să iubească mai mult ca orice Biserica, sfintele slujbe, Sfânta Liturghie, cântarea în comun a credin­cioșilor. Rugăciunea stăruitoare a preotului, unită cu a credin­cioșilor săi, îi sporește credința și dragostea pentru Dumnezeu și oameni, îl face mai înțelept în gândire și predică, îi deschide inima pentru milostenie și îi dă multă putere și har în predică. Un preot care se roagă mult este un preot cu har în toate și un bun predicator al cuvântului lui Dumnezeu.

A treia condiție principală a unui bun preot și predicator este necesitatea cunoașterii profunde a Sfintei Scripturi, a Sfinților Părinți, a învățăturii de credință ortodoxă și a Canoanelor Bisericii. Un păstor bun trebuie să fie și un teolog bun și un apărător al dreptei credințe în fața prozelitismului sectar. Fără cunoașterea dreptei credințe, preotul nu poate fi predicator și apologet.

Cine nu știe că un preot bun îi transformă sufletește pe credin­cioșii săi, prin slujbe frumoase, prin catehizare stăruitoare și prin predici bune și pline de căldură duhovnicească? Cine nu știe că predica bună umple bisericile și mănăstirile de credincioși, apără și sporește dreapta cre­dință, risipește prozelitismul sectar și întoarce la pocăință multe suflete? Iar bisericile fără slujbe frumoase și fără predici pline de duh și putere se golesc de credin­cioși și nu pot vâna suflete pentru Hristos.

Sau cine nu știe cât de mult ajută și mănăstirile noastre prin slujbele lor atât de înălțătoare, prin predică și prin duhovnicii lor, la întărirea credinței ortodoxe și la creșterea evlaviei în satele și orașele noastre? Pelerinajele locale pe la mănăstiri, în sărbători, în posturi și mai ales la hramuri, sunt o dovadă destul de grăitoare. În felul acesta, mănăstirile și duhovnicii lor colaborează cu preoții de la sate și orașe la propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu, la mărturisirea cre­dinței ortodoxe și la mântuirea bunilor noștri credincioși.

Cu duminica de astăzi se încheie marile praznice ale Nașterii și Botezului Domnului

Am încheiat cu pace încă un an din viața noastră și am început un nou an, pentru care Îi mul­țumim lui Dumnezeu de toate darurile Sale și cerem să ne întărească cu har, cu milă și binecuvântare ca să trecem întreaga viață cu pocăință și fapte bune pe calea mântuirii.

Am vorbit azi despre datoria preotului de a propovădui cuvântul lui Dumnezeu și condițiile principale care îl ajută să fie un preot vrednic și un bun predicator.

Cunoaștem câți preoți buni și predicatori vestiți sunt în parohiile noastre din Moldova, Transilvania și din alte părți ale țării. Însă și credincioșii sunt datori să-i ajute pe preoți, să-i asculte, să se roage pentru ei și să nu-i judece, că mare păcat fac credin­cioșii care gândesc și-i vorbesc de rău pe slujitorii lui Dumnezeu și pe părinții lor sufletești. Oare nu preoții vă botează, vă cunună și vă înmormântează? Oare nu preoții vă spovedesc și vă unesc cu Hristos prin Sfânta Împăr­tășanie? Oare nu săvârșesc ei Sfânta Liturghie în fiecare Biserică și se roagă lui Dumnezeu pentru pacea, sănătatea, iertarea și mântuirea sufletelor celor vii și ale celor adormiți? Oare nu ei învață dreapta credință pe credincioși?

Deci, să nu-i judecăm, ci mai degrabă să-i ajutăm în misiunea preoțească și să ne rugăm mult pentru ei. Este foarte bine și necesar ca fiecare preot să aibă și un mic grup de mireni credincioși, cunoscători ai Sfintei Scripturi și ai credinței ortodoxe. Ei îl ajută mult pe preot în desfășurarea activităților sale misionare, la combaterea și îngrădirea prozelitismului sectar, la vizitarea și ajutorarea credincioșilor bătrâni, orfani, bolnavi și a celor slabi în credință; la înfrumusețarea slujbelor și înnoirea sfintelor noastre biserici.

Și acum, frații mei, să ascultăm cuvântul Domnului cât mai avem timp de pocăință. Iată, Hristos Mântuitorul nostru a început să predice Evanghelia în Galileea. Sfântul Ioan Botezătorul propo­văduiește pocăința în pustiul Iordanului; sfinții toți ne vorbesc de Dumnezeu în scrierile lor; preoții, călugării și ierarhii Bisericii ne învață calea mântuirii și apără Ortodoxia din amvoanele bisericilor. Fiul lui Dumnezeu Se jertfește zilnic pe sfintele altare în timpul Sfintei Liturghii, iar Domnul ne cheamă acum la început de an la o viață nouă în Hristos, zicând: „Pocăiți-vă că s-a apropiat Împărăția cerurilor!” Deci să ne deșteptăm, să venim și să ne pocăim, ca să trăim cu Hristos în veci. Amin!

† Sfântul Cuvios Cleopa de la Mănăstirea Sihăstria

Sursa textului Sfintei Evanghelii, tălmăcirile Sfinților Părinți și omilia Sfintei Duminici + foto: Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române și volumul SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE – tipărită la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2013; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2025.

Cuvântul Domnului – realitatea cotidiană

FIECARE ZI, UN DAR AL LUI DUMNEZEU

12 ianuarie 2025

ÎL URMĂM OARE PE HRISTOS?

„lar Petru L-a urmat de departe” (Sfânta Evanghelie după Matei, capitolul 26, versetul 58)

Într-adevăr, Petru Îl urma, dar într-un chip care îl va face să-L renege pe Domnul, fiindcă Îl urma „de departe”. Îndepărtându-se de Hristos, punea început răului. Îl părăsea, făcea să apară între el şi Învățătorul său o considerabilă distanță. Continua să-L urmeze, simțind pentru El o anumită atracție, dar rămânea tot departe.

Astăzi, mulți dintre noi Îl urmează pe Hristos într-un mod care nu se deosebeşte deloc de ceea ce făcea Petru atunci: nu-L părăsesc definitiv, nu trec în tabăra necredincioşilor, dar nu mai sunt strâns legați de El, Îl urmează „de departe”. Câți oameni copleșiți de griji şi de desfătări lumeşti pierd relația cu Hristos, preocupați de tot felul de treburi. Se apropie de Hristos, în virtutea inerției, doar duminica, pierzându-L din vedere în celelalte zile ale săptămânii.

Rugăciunile lor devin tot mai reci şi mai scurte; încetează să mai învețe cuvântul lui Dumnezeu, credința li se atrofiază, orice urmă de spiritualitate se transformă în literă moartă. Îl urmează pe Hristos numai în aparență, de fapt sunt foarte departe de El, dar foarte aproape de a-L tăgădui.

Să ne întrebăm, fraţilor, cum Îl urmăm pe Hristos, în ce chip? Cu râvnă, cu dragoste, sau căutând să rămânem în urma Lui, precum Petru, ocupându-ne de alte lucruri? O asemenea „tactică” este întotdeauna primejdioasă. Asupra celui ce se îndepărtează astăzi de Hristos planează amenințarea ca mâine să „renunțe” definitiv la Mântuitorul. Îşi va da seama, oare, cu câte lacrimi va plăti aceasta și cât rău va aduce sieşi şi altora?

Extras din volumul „Fiecare zi, un dar de la Dumnezeu – 366 cuvinte de folos pentru toate zilele anului – în românește de Boris Buzilă – București, Editura Sofia; Alexandria, Editura Cartea Ortodoxă, 2008

VIEȚILE SFINȚILOR

† Viața Sfintei Mucenițe Tatiana, diaconița

Sfânta Muceniţă Tatiana (†230) era din vechea Romă şi a trăit pe vremea împăratului Alexandru Sever (222-235). S-a născut din părinţi credincioşi, iar tatăl ei era consul, bucurându-se de multă cinste în senatul roman, neştiindu-se că este creştin. Şi a crescut Tatiana în casa părinţilor ei cu bunăcuviinţă şi cu frică de Dumnezeu, învăţând tainele credinţei creştine. Ajungând la vârsta maturităţii, fericita nu a voit să se mărite, ci îşi petrecea viaţa în curăţie şi în dragoste faţă de Hristos, dorind din tot sufletul să fie mireasa Lui. Sfânta Muceniţă Tatiana şi-a dedicat întreaga viaţă lui Dumnezeu, Căruia Îi slujea ziua şi noaptea, împodobindu-se cu fapte bune. Aceasta s-a învrednicit de cinstea de a fi diaconiţă a Bisericii din Roma, după rânduielile de atunci ale Bisericii. În acea vreme, deşi împăratul nu prigonea el însuşi pe creştini, totuşi îi lăsa pe dregătorii mai mici să facă ce vor cu aceştia. Deci, pornindu-se prigoană împotriva creştinilor, Tatiana a fost prinsă şi dusă în templul zeului Apolo, dar sfânta s-a rugat lui Dumnezeu şi idolul a căzut la pământ, sfărâmându-se. Atunci, din porunca mai-marilor cetăţii, a fost supusă unor chinuri cumplite: bătăi, scoaterea ochilor, golătatea trupului, scrijelirea pe trup cu unghii mari de fier, aruncarea la fiare salbatice, aruncarea în foc, spânzurarea şi strujirea trupului la stâlp şi multe altele. Pe toate le-a îndurat cu putere de sus, de parcă nu simţea nici o durere, propovăduind neîncetat pe Hristos, încât mulţi necredincioşi veneau la adevărata credinţă. Atunci, au poruncit să i se taie capul, atât ei, cât şi tatălui ei. Capul sfintei se află astăzi în Catedrala Mitropoliei Olteniei din Craiova, fiind adus în ţară de Sfântul Voievod Neagoe Basarab (1512-1521).

Preot Ștefan Sfarghie

Sursa textelor din rubrica Viețile Sfinților + foto – Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române

Continuă să citești

Social

Săptămâna viitoare începe colectarea brazilor de Crăciun în Timișoara

Publicat

în

De către

 

Locuitorii Timișoarei au ocazia să scape de brazii naturali de Crăciun în mod legal și fără efort. În perioada 13 ianuarie – 24 ianuarie 2025, compania RETIM va organiza o campanie gratuită de colectare a brazilor din fiecare cartier al orașului.

Condiția este ca brazii să fie așezați lângă pubela neagră în ziua dedicată colectării din zona respectivă.

📅 Graficul exact al colectării, pe cartiere și zile, poate fi consultat accesând linkul oficial:

Grafic Colectare Brazi Timișoara

Aceasta este o soluție simplă și practică pentru a menține orașul curat și a sprijini reciclarea responsabilă. Nu ratați ocazia de a scăpa de brazi într-un mod ecologic și organizat! 🌲♻️

#Timișoara #ColectareBrazi #RETIM #Reciclare #OrașCurat

Continuă să citești

Te-ar putea interesa și