Proiectul de electrificare a liniilor feroviare: Stadiul studiilor de fezabilitate pentru rutele Arad – Oradea – Satu Mare
În urmă cu un an, CFR a lansat procesul de licitație pentru realizarea studiilor de fezabilitate (SF) necesare electrificării liniilor feroviare pe traseul Arad – Oradea – Satu Mare – Jibou – Dej. Acest traseu este împărțit în trei loturi distincte: Boiu (Bihor) – Oradea, Oradea – Satu Mare și Satu Mare – Baia Mare – Jibou – Dej. Valoarea estimată a studiilor de fezabilitate pentru aceste loturi se ridica la aproape 40 de milioane de lei, iar durata contractului era de 30 de luni. În noiembrie 2023, s-a anunțat că studiul de fezabilitate pentru linia 328 Arad – Oradea va cuprinde secțiunea Boiu Bihor – Oradea – Arad, cu un cost estimat la 6 milioane lei. De asemenea, pentru linia 400 Oradea – Carei – Satu Mare, CFR a prevăzut un cost de 13 milioane de lei. Ulterior, după publicarea anunțului pe site-ul de licitații SEAP, nu au fost furnizate informații suplimentare referitoare la continuarea procedurilor de investiție.
O nouă tentativă pentru studiile de fezabilitate
În decembrie 2024, conducerea CFR SA a discutat despre tronsonurile prioritare pentru electrificare, ce vor beneficia de fonduri din cadrul programului de Modernizare. Într-o notă internă, CFR SA a solicitat modificări în documentele de licitație pentru studiile de fezabilitate. Printre tronsoanele incluse ca priorități se regăsesc Arad – Oradea și Oradea – Carei – Satu Mare. CFR SA a cerut regionalelor să inițieze procedurile de achiziție a SF-urilor pentru aceste tronsoane.
Buget crescut pentru studiul de fezabilitate
În ianuarie 2025, CFR SA a anunțat intenția de a aloca 16,8 milioane de lei, prin Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara, pentru elaborarea studiului de fezabilitate al proiectului de electrificare a secției Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor. Conform anunțului publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, SRCF Timișoara a subliniat că studiul de fezabilitate trebuie să respecte legislația națională și să propună soluții tehnice și economice optime pentru implementarea proiectului. Se menționează că în prezent, tronsonul electrificat dintre Arad și Oradea este cel dintre Arad și Utviniș, contractul pentru electrificarea tronsonului Boiu Bihor – Oradea fiind deja semnat. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este februarie 2025.
Stadiul lucrărilor pe ruta Oradea – Satu Mare
În legătură cu ruta Oradea – Carei – Satu Mare, nu s-a anunțat niciun nou concurs pentru realizarea studiului de fezabilitate. Conducerea CFR SA a comunicat că documentația pentru procedura de achiziție pentru studiul de fezabilitate, prima etapă a electrificării secției Oradea – Carei – Satu Mare, este în curs de pregătire. Caietul de sarcini a fost elaborat, iar o procedură de consultare a pieței a fost demarată pentru a stabili o valoare estimată a lucrărilor de electrificare. Se specifică faptul că proiectele feroviare prioritizate pentru electrificare vor fi finanțate din fonduri nerambursabile prin programul Fondul pentru modernizare.
Avansuri pe tronsonul Oradea – Cluj-Napoca
Conform monitorizării CFR SA, lucrările pe cele patru loturi ale proiectului de electrificare a căii ferate dintre Oradea și Cluj-Napoca au un avans variabil, între 4,03% și 22,60%. În ianuarie 2025, stadiul fizic al lucrărilor era astfel: pe lotul 1 (30,41 km) – 18%; lotul 2 (36,33 km) – 22,60%; lotul 3 (52,74 km) – 4,03%; și lotul 4 (46,74 km) – 7,10%. Costul total al contractului pentru electrificarea liniei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor (166,2 km) este de 9,479 miliarde de lei, cu o contribuție din partea UE de 5,85 miliarde de lei. Data limită pentru implementarea acestui contract de finanțare este 31 decembrie 2026.
Întrebări pentru cititori
Ce părere aveți despre importanța electrificării căilor ferate din România? Credeți că aceste investiții vor îmbunătăți serviciile de transport feroviar? Vă invităm să ne lăsați comentariile și să distribuiți acest articol pe rețelele sociale!
#CFR #încearcă #din #nou #electrificarea #rutei #Oradea #Arad #și #Satu #Mare #Sau #suplimentat #banii #pentru #studiul #fezabilitate
2025-02-01 12:55:00