stiriacum.ro

Suntem sociabili

Actualitate

Legea carantinei şi izolării intră în vigoare de astăzi

Publicat

în

Această lege reglementează unele măsuri necesare în domeniul sănătăţii publice cu caracter temporar, în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, pentru prevenirea introducerii şi limitarea răspândirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul României.

*** Potrivit legii, carantina persoanelor se instituie pe baza informaţiilor ştiinţifice oficiale şi a definiţiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locaţie declarată de aceasta sau, după caz, într-un spaţiu special desemnat de autorităţi, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent înalt patogen care:

* sosesc din zone în care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel naţional, european şi internaţional de către organismele competente în domeniu;

* au intrat în contact direct cu cel puţin o persoană confirmată cu o boală infectocontagioasă.

În situaţia în care persoanele refuză măsura carantinării la domiciliu sau la locaţia declarată de acestea, precum şi atunci când persoanele în cauză încalcă măsura carantinei pe durata acesteia, deşi au consimţit-o anterior, medicul sau, după caz, organele de control recomandă, iar reprezentantul direcţiei de sănătate publică decide carantinarea persoanei în spaţiul special desemnat de autorităţi, dacă aceştia constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară.

Medicul sau, după caz, organele de control vor informa de îndată DSP, care confirmă sau infirmă, după caz, măsura carantinării persoanei în spaţiul special desemnat de autorităţi, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia se emite în cel mult 8 ore de la informarea făcută de medic sau de organele de control, după caz, şi se comunică de îndată persoanei în cauză. În scopul prevenirii răspândirii bolii infectocontagioase, până la comunicarea deciziei direcţiei de sănătate publică prin care se infirmă măsura carantinei recomandate în spaţiul special desemnat de autorităţi sau, după caz, până la comunicarea hotărârii primei instanţe, persoana în cauză nu poate părăsi domiciliul, locaţia declarată pentru carantină sau, după caz, spaţiul special desemnat de autorităţi, fără încuviinţarea medicului sau a reprezentantului DSP.

Măsura se instituie pe durata perioadei de incubaţie specifice bolii infectocontagioase suspicionate şi încetează la expirarea termenului specific perioadei de incubaţie sau anterior, ca urmare a confirmării persoanei ca purtătoare a agentului înalt patogen, cu sau fără semne şi simptome sugestive specifice definiţiei de caz, fiindu-i aplicabile dispoziţiile privitoare la măsura izolării.

*** Izolarea se instituie pentru persoanele bolnave cu semne şi simptome sugestive specifice definiţiei de caz, precum şi pentru persoanele purtătoare ale agentului înalt patogen, chiar dacă acestea nu prezintă semne şi simptome sugestive.

Potrivit legii, pentru a asigura un echilibru corect între nevoia de a preveni răspândirea unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară şi dreptul la libertate al persoanelor, măsura izolării se instituie în funcţie de boala infectocontagioasă, cu respectarea următoarelor standarde necesare exercitării drepturilor şi libertăţilor fundamentale:

* măsura să fie dispusă pe durată limitată, în mod nediscriminatoriu şi proporţional cu situaţia de fapt care o determină;

* măsura să aibă ca scop prevenirea răspândirii unei boli infectocontagioase, periculoase pentru siguranţa persoanei şi sănătatea publică;

* măsura să fie instituită pentru a proteja interesul public şi să nu determine un dezechilibru între nevoia de protejare a sănătăţii publice şi imperativul respectării libertăţii persoanei.

Izolarea se instituie cu acordul persoanelor supuse examinării, iar în lipsa acestuia, atunci când medicul constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară, într-o unitate sanitară sau, după caz, într-o locaţie alternativă ataşată unităţii sanitare, în scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice şi evaluărilor biologice, până la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore.

Cel mai târziu la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinărilor clinice şi paraclinice şi dacă se menţine riscul transmiterii bolii infectocontagioase cu risc de transmitere comunitară, medicul recomandă prelungirea măsurii izolării într-o unitate sanitară sau într-o locaţie alternativă ataşată unităţii sanitare ori, după caz, la domiciliul persoanei sau la locaţia declarată de aceasta.

*** Izolarea la domiciliu sau la locaţia declarată se instituie dacă riscul contaminării altor persoane sau al răspândirii bolii infectocontagioase este redus. Izolarea la domiciliu nu poate fi dispusă în situaţiile în care informaţiile ştiinţifice oficiale referitoare la tipul agentului înalt patogen, calea de transmitere şi rata de transmisibilitate impun izolarea persoanelor exclusiv într-o unitate sanitară sau o locaţie alternativă ataşată acesteia.

*** În situaţia în care persoanele refuză măsura izolării, medicul informează de îndată, după consemnarea refuzului persoanei, direcţia de sănătate publică judeţeană, care, în termen de cel mult două ore, va emite decizia prin care confirmă sau infirmă măsura izolării recomandată de medic, în unitatea sanitară sau într-o locaţie alternativă ataşată acesteia.

*** Carantina pentru persoanele care sosesc în România din zone cu risc epidemiologic ridicat sau pentru persoanele care au intrat în contact direct cu persoanele infectate se dispune prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea Grupului de suport tehnico-ştiinţific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României şi se pune în aplicare prin ordine ale ministrului Sănătăţii şi ale unităţilor din subordine.

*** Carantina zonală se instituie prin ordin al şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau al persoanei desemnate de acesta, în baza hotărârii Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă, la propunerea direcţiei de sănătate publică teritoriale şi cu avizul Institutului Naţional de Sănătate Publică.

Ordinele şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau ale persoanei desemnate de acesta pot fi contestate de către orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al sau ori într-un interes legitim la instanţa competentă.

*** În situaţia existenţei unui deficit de personal medical constatat de către DSP sau ISU, pe durata instituirii măsurii în domeniul sănătăţii publice, în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, personalul medical, paramedical şi auxiliar specializat din sistemul public poate fi detaşat cu acordul persoanei detaşate, iar în lipsa acestuia, pe o durată de cel mult 30 de zile, prin ordin al ministrului Sănătăţii, al şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau al persoanei desemnate de acesta sau, după caz, al conducătorului instituţiei angajatoare, se arată în lege.

Pe durata detaşării, se asigură persoanei detaşate, suplimentar faţă de salariul plătit de unitatea angajatoare, plata indemnizaţiei de detaşare în cuantum de 50% din salariul de încadrare, diurna zilnică de 2% din salariul de încadrare, cazarea şi transportul în localitatea unde se dispune detaşarea.

sursa: radiotimisoara

Continuă să citești
Scrie o opinie

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Am primit la redactie la adresa DGASPC Timiș.

Publicat

în

De către

Bună ziua, Vã scriu ca un simplu cetățean care nu poate rămâne indiferent la ce se întâmplă în instituțiile publice, în special la DGASPC Timiș.

În perioada 14–20 octombrie a avut loc concursul pentru postul de consilier juridic la un serviciu din cadrul DGASPC Timis -Linie telefonica pentru sprijin si consiliere destinata persoanelor vârstnice (informatii luate de pe site-ul Dgaspc – concursuri). Deși la proba scrisă au fost foarte mulți candidați cu rezultate foarte bune, câștigător a ieșit, „coincidență”, fiul doamnei Ilcau, director executiv protectia persoanelor adulte în cadrul instituției și superior direct pentru postul scos la concurs.

Toată lumea știe că doamna Ilcau a avut un rol important în stabilirea bibliografiei, tematicii și a comisiei, iar în ziua concursului și-a luat „strategic” concediu, așa cum se practică atunci când cineva vrea să evite formal conflictul de interese, dar să păstreze controlul. Probabil că doamna director dorește sa I lase moștenire postul, ca nu se poate explica de ce soțul ei care este avocat nu și-a angajat odrasla la cabinetul sau!??  Dar se pare ca în DGASPC este locul perfect pentru a face cariera și avere ( averea doamnei Ilcau este una considerabilă). Oare cum se face ca aceasta doamna Ilcau are atâta tupeul??? Va zic eu: țineți minte scandalul de la DGASPC când un angajat a luat mita sa facă certificate de încadrare în gead de handicap false? Acel angajat era mana ei dreapta și în subordinea ei, iar pe toate documentele a semnat și ea. Cu toate acestea aceasta doamna nu a fost cercetata!!!

La fel de îngrijorător este și faptul că doamna director general Monica Trușcă pare să fi favorizat acest rezultat fiind președinte în comisia de concurs. Nu pot afirma ce interese există între cele două, dar comportamentul lor ridică suspiciuni serioase și este clar că situația nu este una transparentă sau corectă. Exista suspiciuni ca soțul doamnei Ilcau care este avocat sa-i ofere servicii juridice doamnei Trusca , deoarece aceasta are un dosar penal.

Ca și cum nu era destul, după doar 5 zile de la angajare, noul consilier juridic, însoțit de mama-doamna Ilcau este trimis la București, la Palatul Parlamentului, pe bani publici. Puteți verifica ca vor fi acolo în data de 17 și 18 noiembrie. Nu este normal ca un proaspăt angajat, selectat într-o procedură deja controversată, să fie trimis într-o deplasare care pare mai degrabă o „excursie” decât o necesitate profesională.

Vă rog sa elucidati:
– modul de organizare a concursului;
– cine a stabilit bibliografia și tematica;
– cine a fost în comisia de concurs;
– modul de notare la interviu;
– posibilele situații de conflict de interese;
– legalitatea deplasării efectuate la câteva zile de la angajare;

– ce a primit  doamna Trusca , în schimbul acestei funcții.

Consider că ceea ce se întâmplă reprezintă o formă de nepotism și folosire a funcției publice în interes personal. Mai mulți  angajați DGASPC au fost dați afară in acest an ca să se facă loc rudelor și apropiaților celor din conducere. Este momentul ca aceste situații să fie verificate serios.

Continuă să citești

Actualitate

Am ratat victoria la Ovidiu în fața Farului? Ce s-a întâmplat?

Publicat

în

De către

Rezumatul Duelului Dintre Politehnica Timișoara și Farul Constanța în Superliga Feminie

Cuvinte cheie: Superliga Feminină, Politehnica Timișoara, Farul Constanța, Maria Cristea, Ioana Bălăceanu, scor, play-off

Etapa 12: Duelul Săptămânii

În etapa a 12-a a Superligii Feminei, echipa noastră s-a deplasat la Ovidiu pentru a înfrunta Farul Constanța, meci care s-a decis practic în șapte minute esențiale.

Desfășurarea Jocului

Primele 40 de minute au fost promițătoare pentru Politehnica Timișoara. Echipa a jucat cu determinare și a încercat să ajungă la poarta adversă. Totuși, cele mai clare ocazii au fost în favoarea gazdelor, avându-le în prim-plan pe Dimitra Ivanova și Ioana Bălăceanu. De asemenea, Bianca Ienovan, Nikoleta Kurja și Melisa Șodinca au avut șanse care ar fi putut schimba soarta meciului.

Minutul Decisiv

Maria Cristea a deschis scorul în minutul 40 cu un șut din interiorul careului, iar Cosmina Roșu nu a reușit să respingă mingea. Imediat, Laura Rus a bătut o lovitură liberă ce a trecut puțin peste poartă. În minutele de haos care au urmat, Ioana Bălăceanu a dublat avantajul în minutul 44, grație unei pase de la Dimitra Ivanova, urmată de un nou gol al aceleași Ivanova, după o driblingare reușită a Cosminei Roșu.

Repriza a doua

După pauză, Dimitra Ivanova a reușit să înscrie pentru 4-0, după o cursă impresionantă. Deși echipa noastră a încercat să revină în meci, Farul a controlat jocul. În final, Bianca Ienovan a reușit să ofere golul de onoare, pasându-i Anastasiei Grecu-Băiaș, care a driblat portarul și a învins poarta goală, stabilind astfel scorul final de 4-1.

Clasamentul Play-Off

Cu această etapă, Politehnica Timișoara s-a calificat în play-off, având în clasament:

  • Farul Constanța – 29p
  • FK Csíkszereda – 25p
  • Universitatea Olimpia Cluj – 23p
  • Politehnica Timișoara – 21p
  • Gloria Bistrița – 12p
  • CSM Unirea Alba Iulia – 11p
  • Atletic Olimpia Gherla – 10p
  • Vasas Femina – 5p

Următorul Duel

În etapa următoare, echipa va călători la Gherla pentru a înfrunta Atletic Olimpia, meci programat sâmbătă, 22 noiembrie, la ora 14:00.

Declaratii

„A fost un meci dificil, iar echipa a luptat până la final. Principalul nostru obiectiv a fost realizat: calificarea în play-off”, a declarat antrenorul Orlando Ștefan, exprimându-și mulțumirea față de eforturile jucătoarelor.

Statistici Echipe

Farul Constanța:

99. Lilian Onyango, 30. Violeta Bogoș, 18. Antonia Bratu, 2. Andra Mihăescu, 21. Mango Enez, 6. Ana Maria Stanciu (7. Nathalie Stoicescu 84’), 4. Cristina Botojel, 24. Maria Cristea (16. Denisa Băcanu 84’), 11. Claudia Chiper (28. Jeaqueline Craiovan 71’), 44. Ioana Bălăceanu (15. Angelina Geambazu 71’), 14. Dimitra Ivanova (23. Ioana Stancu 58’)

Politehnica Timișoara:

30. Cosmina Roșu, 3. Alexia Suba (20. Roxana Dovîncescu 66’), 17. Nadejda Colesnicenco, 77. Anda Jivan, 26. Denisa Heisu (14. Maria Poșea 88’), 10. Nikoleta Kurja (cpt), 8. Aida Bucșa (25. Dana Cioablă 58’), 11. Ariana Bucșa (6. Tania Noje 58’), 9. Laura Rus (27. Anastasia Grecu-Băiaș 66’), 16. Bianca Ienovan, 23. Melisa Șodinca

Întrebări pentru Cititori

Ce părere aveți despre evoluția echipei noastre în acest meci? Credeți că Politehnica va reuși să obțină o victorie în următoarele meciuri? Vă invităm să răspundeți în comentarii și să distribuiți acest articol pe rețelele sociale!

#Pierdem #Ovidiu #în #fața #Farului
2025-11-17 11:18:00

Continuă să citești

Actualitate

Care sunt întreruperile de curent programate în Caraș-Severin între 17-21 noiembrie? – Stiri Resita

Publicat

în

De către

Întreruperi de Curent în Caraș-Severin: 17-21 Noiembrie


Informații Generale

În perioada 17-21 noiembrie, locuitorii din județul Caraș-Severin se vor confrunta cu întreruperi planificate de curent electric. Aceste întreruperi sunt necesare pentru efectuarea unor lucrări de întreținere și modernizare a rețelei electrice.

Zone Afectate

  • Reșița
  • Caransebeș
  • Bocșa
  • Oțelul Roșu
  • Alte localități din zonă

Cronologie a Întreruperilor

Întreruperile vor avea loc în diverse intervale orare, astfel încât este recomandat ca locuitorii să se informeze cu privire la programul exact și la zonele afectate. Detalii pot fi obținute de la furnizorul de energie electrică local.

Recomandări pentru Locuitori

Pentru a minimiza inconvenientele cauzate de aceste întreruperi, se recomandă:

  • Încărcarea dispozitivelor electronice în avans.
  • Pregătirea unor surse alternative de iluminat.
  • Verificarea periodică a anunțurilor făcute de către furnizorul de curent.

Concluzie

Întreruperile de curent planificate sunt destinate îmbunătățirii infrastructurii electrice, însă este important ca locuitorii să fie bine informați pentru a evita neplăcerile. Vă invităm să rămâneți conectați pentru cele mai recente actualizări.

Întrebări pentru Cititori

Te așteptai la aceste întreruperi de curent? Cum te pregătești pentru a face față acestor situații? Te rugăm să ne împărtășești experiențele tale în comentarii și nu uita să distribui acest articol pe rețelele sociale!

#Întreruperi #curent #în #CarașSeverin #noiembrie #Reper24.ro
2025-11-15 09:40:00

Continuă să citești

Te-ar putea interesa și