stiriacum.ro

Suntem sociabili

Actualitate

1 decembrie 2024 – Duminica a 31-a după Rusalii ✝ Vindecarea orbului din Ierihon

Publicat

în

 

1 decembrie 2024 – Duminica a 31-a după Rusalii

✝ Vindecarea orbului din Ierihon

SINAXAR

Sfântul Proroc Naum; Sfântul Cuvios Filaret cel Milostiv; Slujba de Tedeum pentru Ziua Națională a României

APOSTOLUL

Prochimen, glasul al 6-lea (Psalm 27: 12, 1)

Mântuiește, Doamne, poporul Tău și binecuvintează moștenirea Ta.

Stih: Către Tine, Doamne, am strigat, Dumnezeul meu, nu mă trece cu vederea.

DIN EPISTOLA ÎNTÂI CĂTRE TIMOTEI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(1: 15-17)

„Fraților, vrednic de credință și de toată primirea e cuvântul că Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu. Și tocmai pentru aceea am fost miluit, ca Iisus Hristos să arate mai întâi în mine toată îndelunga Sa răbdare, ca pildă celor ce vor crede în El, spre viața veșnică. Iar Împăratului veacurilor, Celui nestricăcios, nevăzutului, singurului Dumnezeu fie cinste și slavă în vecii vecilor. Amin!”

Aliluia, glasul al 6-lea (Psalm 90: 1, 14)

Stih 1: Cel ce locuiește în ajutorul Celui Preaînalt, întru acoperământul Dumnezeului cerului se va sălășlui.
Stih 2: Spre Mine a nădăjduit și îl voi izbăvi pe el, zice Domnul.

Sursa textului Apostolului – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și volumul „Apostol” – Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2014; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2024.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ LUCA, CITIRE:
(18: 35-43) – Vindecarea orbului din Ierihon

„În vremea aceea, pe când Se apropia Iisus de Ierihon, un orb ședea lângă drum, cerșind. Și, auzind el mulțimea care trecea, întreba ce se întâmplă. Și i-au spus că trece Iisus Nazarineanul. Atunci el a strigat, zicând: Iisuse, Fiul lui David, miluiește-mă! Și cei care mergeau înainte îl certau ca să tacă, dar el cu mult mai mult striga: Fiule al lui David, miluiește-mă! Deci, oprindu-Se, Iisus a poruncit să-l aducă la El; și apropiindu-se, l-a întrebat: Ce voiești să-ți fac? Iar el a spus: Doamne, să văd! Și Iisus i-a zis: Vezi! Credința ta te-a mântuit. Și îndată a văzut și mergea după El, slăvind pe Dumnezeu. Iar tot poporul care văzuse a dat laudă lui Dumnezeu.”

Lumina, întunericul și cărarea către bucuria întâlnirii cu Domnul vieții veșnice

Evanghelia Duminicii a 31-a după Rusalii relatează momentul în care Hristos, însoțit de ucenici și urmat de mulțime de popor, călătorea pe ultimul drum al lucrării Sale mântuitoare, venind din Galileea către Ierusalim.

Calea mai scurtă trecea prin Samaria și presupunea un traseu amenințat de ostilitatea locuitorilor provinciei, la care se adăugau pericolele aflate la tot pasul pe vechiul drum al Văii Iordanului. Însă tocmai pe acolo a ales Domnul să-Și desfășoare ultimul parcurs pământesc spre Cetatea Păcii, în care avea să întâlnească o potrivnicie mai mare decât în ținuturile Samariei.

Evanghelia ne spune că, pe când Se apropia de intrarea în Ierihon, Mântuitorul a fost surprins de glasul stăruitor al unui orb, pe care nu-l cunoștea și de a cărui prezență nu fusese anunțat. Acesta stătea lângă drum și cerșea. Auzind mișcarea produsă și zgomotul mulțimii a întrebat ce se întâmplă, cine este cel care intră în cetate, întrucât liniștea ținutului fusese perturbată de forfota iscată deodată. I s-a spus că trece Iisus din Nazaret, fapt ce l-a făcut pe orb să tresalte, plin de încântare și speranță. Din relatarea evanghelistului înțelegem că orbul știa despre lucrarea Mântuitorului, mai ales dacă luăm aminte la formula de adresare uzitată de el, recunoscându-L drept Mesia, Cel prezis de profeți, cu descendență din regele David, Cel care avea să aducă mântuirea lui Israel.

Când cineva era numit „fiu al lui David”, adică urmaș al acestuia, prin această titulatură i se conferea cea mai înaltă cinstire. Orbul nu I s-a adresat cu „Iisuse din Nazaret”, ci cu „Iisuse, fiul lui David, fie-Ți milă de mine!”. În același timp, evanghelistul relatează că omul striga atât de tare, încât cei care mergeau îna­intea convoiului l-au certat, spunându-i să tacă. Cu toate acestea, el a strigat, până când Mântuitorul S-a oprit și a cerut ca orbul să fie adus la El, după care l-a întrebat: „Ce voiești să îți fac?”. „Doamne, să văd!”. În urma solicitării, Mântuitorul îi răspunde: „Vezi! Credința ta te-a mântuit!” (Luca 18, 39-42).

Pentru început, se cuvin așezate câteva cuvinte despre cel mai vechi loc din lume, cetatea Ierihonului.

Orașul istoric Ierihon

Când iudeii au venit din pustiu, după peregrinarea prin Sinai, Iosua, urmașul lui Moise, a cucerit cetatea Ierihonului. Izbânda poporului ales asupra cetății s-a datorat demersului lui Iosua de a trimite doi oameni la o femeie care nu se bucura de cinstire în comunitate, dar care i-a ajutat în cucerirea cetății. Nicăieri în lume nu cunoaștem o istorie asemenea celei despre Ierihon, orașul palmierilor sau al miresmelor, emblematic nu doar prin denumirile și istoriile sale felurite, ci mai ales prin dăinuirea neîntreruptă timp de 12.000 de ani.

Situat într-un loc pustiu, pe o vale care adună mult nisip adus de furtunile din deșert, atât în anotimpul cald, cât și în cel rece, Ierihonul rămâne o preafrumoasă grădină, care avea întotdeauna apă, în comparație cu locurile din jurul său, datorită izvoarelor aflate în apropiere. Ne amintim din scrierile Vechiului Legământ că, inițial, acestea revărsau apă amară, iar ucenicul Sfântului Ilie, prorocul Elisei, a transformat izvoarele în apă dulce (Cartea a 4-a a Regilor, capitolul 2, versetele 18-22). Începând de atunci, oamenii au avut apă pentru ei și pentru nevoile traiului zilnic: pentru grădini, vite și pentru oaspeții care treceau pe acolo, o parte din apă fiind rezervată cultivării palmierilor și florilor. De aceea, atât în vremea Mântuitorului, cât și în zilele noastre, orașul răspândea un parfum inefabil, mai ales la vremea înserării.

În timpul viețuirii pe pământ, Hristos a poposit în acel loc, mai ales la începutul activității Sale de vestire a Împărăției cerurilor, când a postit 40 de zile și 40 de nopți în pustiul Carantaniei, aflat nu prea departe.

Sfânta Scriptură menționează că, înainte ca Mântuitorul să treacă prin Ierihon și să-Și facă simțită prezența, Ioan și ucenicii săi s-au aflat în preajmă, când au trecut râul Iordanului, aflat în apropiere.

Mai aproape de timpul Mântuitorului, cetatea a cunoscut o înflorire aparte. Regele idumeu Irod a construit la Ierihon una dintre cele mai somptuoase reședințe ale sale. Avea multe astfel de edificii, vreo zece la număr, toate etalând gusturi arhitectonice impunătoare, dublate de o bogăție nemaiîntâlnită în vremea aceea.

Cetatea Ierihonului îl găzduia aproape șase luni pe an, pe timpul iernii, întrucât temperaturile din acest loc sunt cu cel puțin 10 grade mai mari decât la Ierusalim. Îndeosebi vara, când cobori de la Ierusalim la Ierihon, ai impresia că intri într-un cuptor, cu temperaturi care ating 50 de grade. Însă iarna, când la Ierusalim sunt 4-5 grade, la Ierihon sunt aproape 20. Acesta era un motiv important, pentru care regele Irod a construit acolo un palat ale cărui ruine se pot vedea și în prezent.

La poalele vestitului munte Carantania se păstrează cea mai curată apă din punct de vedere microbiologic, îndulcită odinioară prin minune de către Elisei, ucenicul Sfântului Ilie.

Începând cu anii 1930, vreo zece călugărițe românce, venite din diferite mănăstiri, au primit de la autoritatea britanică, deținătoarea de atunci a controlului asupra regiunii, proprietăți de pământ de până la 1.000 mp fiecare. Acolo au înălțat mici paraclise și case, în care au trăit vreme îndelungată, unele dintre ele ajutându-l și pe Sfântul Ioan Iacob, slujitor vreme de cinci ani aproape de Ierihon, la schitul de la Iordan, începând cu anul 1947. Altele au cântat la bisericile și mănăstirile din zonă, ajutând după posibilități, îndeosebi fiind gazde primitoare de străini, într-o perioadă când românii călătoreau cu greu în Țara Sfântă.

Începând cu anul 1980, familia Samoilă, cu origini în fostul județ Tutova, avea să dăruiască Bisericii Ortodoxe Române, respectiv Reprezentanței Patriarhiei Române din Ierusalim, 1.000 mp. Pe acest loc s-a început, în anul 1999, construirea unei biserici și a unui cămin pentru pelerini.

Ierihonul a rămas, din acest punct de vedere, un oraș important pentru români, nu doar prin nenumărații pași purtați de aceștia în pelerinaje, ci mai ales prin rugăciunile stăruitoare și pline de nădejde înălțate aici. Este și cazul monahiilor amintite mai sus, dintre care unele au viețuit acolo aproape 50 de ani.

Omul care cere să recapete vederea

Revenind la istoria textului evanghelic, nu știm dacă orbul din Ierihon avea această def­i­ciență din naștere sau dacă văzuse cândva, dar, etimologic, verbul folosit în rugămintea lui către Hristos, ἀναβλέψω, trimite către recăpătarea vederii.

Acest pasaj scripturistic ne descoperă înțelesuri adânci despre noi și despre felul în care obișnuim să ne raportăm la lumea din jur. Gestul Mântuitorului Hristos de a Se opri la marginea cetății pentru a reda vederea cuiva este plin de semnificații. S-a oprit lângă drum, acolo unde se află cei de la periferia socie­tății, spre care noi nu privim sau ne îndreptăm atenția mult prea rar. Pentru aceștia a venit Mântuitorul Hristos: pentru cei aflați la garduri și pe ulițe, invitându-i pe toți să intre la ospățul Stăpânului, cum se amintește în parabola nunții fiului de împărat (Evanghelia după Matei, capitolul 22, versetele 1-14). Cei marginalizați sunt aduși să ocupe locurile pe care alții le-au refuzat cu dispreț, arătând lipsă de respect față de chemarea lui Hristos de a participa la Cina Lui, de a veni la Liturghie, de a intra întru bucuria Stăpânului…

Dacă Iisus a fost receptiv la chemarea orbului, care nu prezenta nici o importanță pentru ceilalți semeni, înseamnă că și noi trebuie să arătăm atenție față de oamenii aflați în suferință. Nu vom putea privi către toți orbii, nu vom putea cerceta toți bolnavii, dar fiecare dintre noi s-ar putea îngriji de un om aflat în suferință, uitat, singur, spre care ceilalți nu mai privesc. Datoria noastră este de a ne apropia de cei neputincioși, care suferă și pe care îi întâlnim des în drumurile vieții. Sunt multe cazuri în jurul nostru, pe străzile și în clădirile aglomerate, însă noi nu privim la cei care au nevoie de ajutor. Mântuitorul ne îndeamnă să căutăm spre cei care nu au admiratori, întrucât cei foarte apreciați în lumea aceasta nu solicită ajutorul altora…

Orbul Îl vede pe Mântuitorul, deși văzătorii din jur nu-L recunoșteau

În același timp, învățăm din Evanghelia acestei duminici că există multe feluri de orbiri. Orbul de la marginea cetății Ierihonului nu vedea cu ochii tru­pești, dar L-a cunoscut pe Dumnezeu, aidoma femeii păcătoase, descrisă de Casiana imnografa, care, apropiindu-se de Mântuitorul, a simțit dumnezeirea Lui sau lucrarea pe care Acesta o săvârșea în preajmă. L-a mărturisit ca fiind descendent din David, știind că iudeii așteptau ca urmașul lui David să elibereze din tiranie poporul ales. Orbul L-a văzut pe Mântuitorul, deși ceilalți dimprejur, limpede văzători cu trupul, nu-L recu­noșteau. Aceștia îl obligau să tacă, dar el mai tare striga: „Iisuse, fiul lui David, miluiește-mă, ajută-mă, fie-Ți milă de mine!”.

Demult, în Grădina Paradisului, Adam și Eva L-au văzut pe Dumnezeu. Însă, după ce au căzut în păcat, vederea și întâlnirea nu au mai fost posibile. Au fost alungați din Eden, iar un înger cu sabie de foc a rămas să păzească intrarea către Grădina Raiului, pe care protopărinții noștri nu au știut să o prețuiască. De atunci, oamenii s-au obișnuit cu nevederea sau cu vederea insuficientă. Am ajuns să vedem doar lucrurile care există pentru folosul și plăcerea noastră imediată. Nu mai apreciem creația în sine, încărcată de poten­țialitățile pe care Dumnezeu le-a sădit în ea. Prin aceasta, omul a pierdut o vedere mult mai profundă decât a ochilor: vederea inimii și sim­țirea minții, pe care le păstrează doar oamenii cu adevărat apro­piați de Dumnezeu.

Ascuțimea simțurilor duhov­nicești o regăsim la pătimirea întâiului martir al Bisericii, Ștefan, care a fost ucis cu pietre, după ce a mărturisit adevărul despre Mesia și despre felul în care neamul iudeilor s-a comportat cu prorocii în istorie. Înainte de a-și da duhul, el a mărturisit: „Iată, văd cerurile deschise și pe Fiul Omului stând de-a dreapta lui Dumnezeu!” (Faptele Apostolilor, capitolul 7, versetul 56). Ceilalți însă nu vedeau această imagine, pentru că erau orbiți sufletește. Aveau o cumplită infirmitate, așa că, în orbirea lor sufletească, au luat pietre pentru a-l omorî pe Sfântul Ștefan.

Cartea Faptele Apostolilor spune că alături de ucigași era și un tânăr numit Saul, prigonitor al Bisericii, format la înalta școală a Legii Vechi, unde l-a avut profesor pe învățatul Gamaliel. Acesta împărtășea, ca și mulți dintre contemporanii Sfântului Arhidiacon Ștefan, un alt fel de viziune despre Mesia și despre felul în care va elibera poporul Israel, care nu concorda cu Evanghelia.

Vedea strâmb realitatea și, din această pricină, dădea un alt înțeles profețiilor și semnelor pe care Dumnezeu le făcuse cunoscute în Israel. Împuternicit de scrisori primite de la autoritățile din Ierusalim, Saul a mers la Damasc să-i prindă pe creștini și să-i aducă legați pentru a fi judecați și osândiți la moarte. Pe când mergea la Damasc, acest orb sufletește s-a întâlnit, ziua în amiaza mare, cu Lumina lumii, Mântuitorul, Care l-a întrebat: „Saule, Saule, de ce Mă prigo­nești?” (Faptele Apostolilor, capitolul 9, versetul 4).

Cu ochii lui de țărână nu a putut vedea slava Dumnezeirii, cum nici ucenicii, altădată, pe Muntele Tabor, nu au putut să vadă lumina sau strălucirea Dumnezeirii Mântuitorului.

Atunci a căzut cu fața în pulberea drumului și nu a mai văzut pentru trei zile, însă vocea pe care o auzea l-a îmbărbătat, spunându-i: „Ridică-te, intră în cetate și ți se va spune ce trebuie să faci” (Faptele Apostolilor, capitolul 9, versetul 6). Întâlnindu-se cu Anania, de pe ochii lui s-a desprins, asemenea solzilor, întunericul și a văzut din nou. Prigonitorul de până atunci a devenit un om nou, un vas ales și zelos misionar al Bisericii, cel mai mare Apostol, care n-a avut odihnă până la sfârșitul zilelor și s-a bucurat să poarte, aidoma unui trofeu, lanțurile pentru propovăduirea Evangheliei.

Și noi avem aceeași orbire sufletească

Aproape întotdeauna și noi avem aceeași orbire sufletească. Nu vedem lucrarea lui Dumnezeu în creația Lui, nu simțim prezența Lui în noi și în ceilalți, suntem îndeosebi interesați de orbirea celor de lângă noi și mai puțin sau deloc de propria noastră stare.

În acest sens, unul dintre Părinții din veacul al IV-lea, Fericitul Ieronim, spunea că nu trebuie să privim la răul pe care ni-l fac ceilalți, ci la binele pe care suntem datori să-l împlinim noi, pentru că în ziua cea mare a Judecății nu vom răspunde decât pentru faptele noastre și nu pentru ale altora.

Prigonitorul Saul, devenit Pavel, Apostolul neamurilor, a fost chemat, asemenea orbului din Evanghelia duminicii de astăzi, tot de la marginea unei localități. Domnul nu i S-a arătat în slăvita cetate a Ierusalimului, unde studiase multă vreme, nici în mijlocul cetății Damascului, unde îi căuta pe creștini, ci dincolo de poartă, în locul unde Stăpânul a trimis să fie chemați cei care trebuiau să umple casa Lui. Doar aceștia au răspuns invitației și au adus bucurie Domnului, cum a făcut și Pavel, Apostolul neamurilor…

Felurite priviri și orbiri! Una trupească, de care ne temem, dar alta, mult mai gravă, sufletească, care ne urmărește pe fiecare. Orbirea sufletească ne desparte de Dumnezeu, dar trebuie să recu­noaștem că adeseori iubim mai mult întunericul decât lumina. Poate pentru că în întuneric dorim să ne ascundem de noi înșine și nu dorim să ne (re)cu­noaștem cu adevărat. Ne învelim cu întunericul, întrucât, în starea căzută în care suntem, ne e mai convenabil să nu ne vedem chipul desfigurat, iar atunci când încercăm să-l desprindem de pe noi și din noi, ne provoacă o cruntă durere. Întunericul doare! Mântuitorul, vorbindu-le ucenicilor, le-a spus că omul luminos le vede pe toate în lumină, pe când cel care iubește întunericul rămâne captivat de mrejele lui.

Mântuitorul este „Lumina lumii”, „Calea, Adevărul și Viața” și ne cheamă să-I urmăm, întrucât cei care-I urmează Lui nu vor umbla întru întuneric, ci vor avea lumina vieții.

Orbirea o purtăm ca pe o cruce grea toată viața

Orbirea, pe care n-o recu­noaștem, o purtăm ca pe o cruce grea toată viața, însă ne înșelăm crezând că o putem duce fără să fim vătămați. Ne considerăm în stare bună, ne bucurăm pentru un număr de ani de sănătate, dorind să o prelungim chiar și atunci când este șubredă, dar, de multe ori, ne încheiem viața fără să recunoaștem că în cea mai mare parte a ei am dus o boală grea, și anume orbirea sufletească, împiedicându-ne să îl vedem pe cel de lângă noi.

De multe ori, nici nu dorim să-l vedem, chiar dacă este frate, coleg, apropiat, rudenie și cunoscut de vreme îndelungată. De multe ori, nu dorim să ne întâlnim binefăcătorii, nici chiar părinții!

Vederea este o lucrare duhovnicească, alcătuită din contemplarea dinlăuntru și din privirea către omul de alături, așa cum spunea și Sfântul Efrem Sirul. Adeseori, stăm la masă și nu mâncăm cele ce ni se pun înainte, sub chipul nevoinței, dar avem gândul hrănit de privirea cea rea și ajungem să mâncăm carnea fraților noștri, privind către ei cu invidie. Când privim către noi, ne considerăm perfecți, iar pe ceilalți îi vedem întotdeauna lipsiți de virtuți.

Să ne dorim să avem o vedere curată

Însă cum arată o vedere curată? Este asemenea privitului printr-o fereastră frumoasă. Oamenii au la casele lor ferestre mari, deschise către grădină, prin care privesc, bucurându-se de priveliști încântătoare, dar au și ferestre mici. Din nefericire, de prea multe ori alegem să vedem viața doar printre ferestrele mici, acoperite cu perdele și draperii. Ce bine ar fi să-i privim pe semeni, viața și toate ale ei printr-o fereastră larg deschisă către soare și către locurile frumoase, pe care le numim pito­rești! Câtă lumină ni s-ar dărui!

Evanghelia acestei duminici ne-a reamintit că, în ultimul Său drum către Sfintele Pătimiri, Mântuitorul a dorit să slujească tuturor orbilor din această lume și să ofere lumină celor care năzuiesc să o primească.

Este ceea ce exprimă și unul dintre frumoasele imnuri pe care le cântăm cu puțin timp înainte de Sfintele Paști: „Poporul Meu, ce am făcut Eu vouă? Pe orbii voștri i-am luminat, pe leproși i-am curățit, pe săraci și pe ceilalți i-am miluit. Ce rău v-am făcut Eu vouă?”.

Deși a redat lumină orbilor, a curățit leproșii, a făcut bine și a vindecat pe mulți, Mântuitorul nu a primit recunoștința și lumina celor din preajmă, ci întunericul. Iar dacă noi, cumva, iubim mai mult întunericul, în feluritele lui forme, va trebui să privim către Hristos, Care ne așteaptă și ne spune: „Veniți la Mine, toți cei osteniți și împo­vărați, și Eu vă voi odihni pe voi!” (Sfânta Evanghelie după Matei, capitolul 11, versetul 28).

Să mergem discret după Hristos, pe urma pașilor Lui, chiar și atunci când avem impresia că Dumnezeu tace, întrucât toți cei care merg după El nu umblă în întuneric, ci vor avea mereu lumina vieții și se vor odihni în ziua cea neînserată în Împărăția nesfârșitei iubiri din sânul Preasfintei Treimi.

† Prea Sfințitul Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor

Sursa textului Sfintei Evanghelii și omilia Sfintei Duminici + foto: Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române și volumul SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE – tipărită la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2013; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2024.

VIEȚILE SFINȚILOR

† Viața Sfântului Proroc Naum

Acesta, după Sfântul Proroc Iona, a prorocit ninivitenilor, cum că cetatea lor se va pierde cu apă și cu foc; lucru care s-a și făcut.

Sfântul Proroc Naum era din Elcheseea, de cea parte de Iordan, în dreptul Vegavariei, din seminția lui Simeon. Acesta, după Sfântul Proroc Iona, a prorocit ninivitenilor, cum că cetatea lor se va pierde cu apă și cu foc; lucru care s-a și făcut. Pentru că ninivitenii care se pocăiseră puțină vreme prin propovăduirea lui Iona, văzând că nu s-a împlinit asupra lor prorocirea acestuia, iarăși s-au întors la faptele lor cele rele dintâi și iarăși au pornit spre mânie îndelunga răbdare a lui Dumnezeu. Deci i-au ajuns pe ei această pierdere în chipul următor: era lângă Ninive un iezer mare de apă, care înconjura cetatea, și, făcându-se cutremur mare de pământ, s-a scufundat cetatea în iezerul acela; iar o parte a cetății, care rămăsese pe munte, ieșind foc din pustie a ars-o.

Așa s-a împlinit prorocirea lui Naum, pedepsind Dumnezeu pe poporul cel păcătos, cu judecată Sa cea dreaptă. Căci pe cei ce îi miluise în zilele lui Iona Prorocul pentru pocăința lor, pe aceia iarăși, după ce s-au răzvrătit, i-a pierdut mai pe urmă.

Sfântul Proroc Naum a mai prorocit și altele din cele ce aveau să fie și a adormit cu pace la patruzeci și cinci de ani de la nașterea sa și a fost îngropat cu cinste în pământul său.

Sursa textului din Viețile Sfinților – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei

Continuă să citești
Scrie o opinie

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Visezi la un lac cu apă termală și nuferi aproape de Timișoara? Vezi ce investiție!

Publicat

în

De către

Pecica, un nou parc cu lac termal, beneficiază de fonduri europene


La doar câțiva pași de Timișoara, orașul Pecica din județul Arad se pregătește să-și transforme peisajul natural printr-un proiect inovativ. Locuitorii vor avea ocazia să se relaxeze în curând într-un parc cu un lac alimentat cu apă termală, asemănător zonei cu nuferi de la Felix.

Detalii despre proiect

Primăria Orașului Pecica, împreună cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest, a semnat un contract de finanțare pentru proiectul intitulat „Crearea unui ecosistem acvatic prin amenajarea unui lac termal”. Această inițiativă, susținută de fonduri europene din Programul Regional Vest 2021-2027, va transforma o fostă pășune în spațiu verde destinat relaxării și protecției biodiversității.

Locație și caracteristici

Parcul va fi situat lângă râul Mureș și va beneficia de un foraj pentru apă geotermală deja existent. Zona va include habitate pentru fauna locală, contribuind astfel la crearea unui ecosistem care să suporte și să îmbogățească biodiversitatea.

Flora și fauna diversă

Vizitatorii vor avea ocazia să admire o varietate de plante, inclusiv:

  • Nuferi albi
  • Crini
  • Iriși de baltă
  • Stuf și papură
  • Arbori și plante medicinale
  • Ierburi aromatice și mirodenii

De asemenea, lacul va fi populat cu pești, iar pentru a menține biodiversitatea, se vor instala cuiburi și scorburi artificiale pentru păsări și lilieci, hoteluri pentru insecte și alte structuri pentru polenizatori.

Infrastructura parcului

Noul parc va include alei de promenadă din lemn deasupra apei, poduri de acces, precum și mobilier urban, cum ar fi:

  • Bănci
  • Foișoare
  • Observatoare ornitologice
  • Pontoane

Corridor ecologic și beneficiile pentru comunitate

Proiectul va crea un coridor ecologic între râul Mureș și lac, facilitând migrarea faunei și menținerea diversității genetice. Odată finalizat, Pecica va avea aproape 3,5 hectare de infrastructură verde, crescând suprafața de spații verzi la 47,92 mp/locuitor, în apropierea recomandării de 50 mp/locuitor din partea Organizației Mondiale a Sănătății.

Investiția în viitorul verde al Pecicăi

Proiectul necesită o investiție de aproape 2,2 milioane de euro, dintre care aproape 2 milioane sunt fonduri nerambursabile. Beneficiarul este Primăria orașului Pecica, iar implementarea se va desfășura în următorii doi ani, sub egida Programului Regional Vest – Infrastructură verde.

Concluzie

Regiunea Vest are la dispoziție fonduri europene de 1,18 miliarde de euro prin Programul Regional Vest 2021-2027, pentru a sprijini dezvoltarea economică și bunăstarea locuitorilor.

Ce alte inițiative ecologice ați dori să vedeți în comunitatea dumneavoastră? Cum credeți că va influența acest parc viața cotidiană din Pecica? Așteptăm răspunsurile voastre în comentarii și nu uitați să distribuiți acest articol pe rețelele sociale!

#Lac #apă #termală #nuferi #și #iriși #mică #distanță #Timișoara #Investiția #realizată #fonduri #europene
2025-02-05 10:30:00

Continuă să citești

Actualitate

De ce Caraș-Severin se află printre județele cu cele mai multe fraude la gaze? – Stiri Resita

Publicat

în

De către

De ce Caraș-Severin se află printre județele cu cele mai multe fraude la gaze?  - Stiri Resita

Caraș-Severin în topul județelor cu cele mai multe cazuri de consum fraudulos de gaze naturale


Delgaz Grid a identificat, în 2024, peste 1.400 de cazuri de consum fraudulos de energie în cele 20 de județe unde activează. Volumul total de energie sustrasă este estimat la 20 de milioane kWh, iar prejudiciul financiar este evaluat la 12,5 milioane de lei.


Cazuri de consum fraudulos în întreaga țară

Delgaz Grid a raportat aproape 570 de cazuri de consum fraudulos de gaze naturale în 19 județe, inclusiv Caraș-Severin. Alte județe afectate includ Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Timiș, Arad, Hunedoara, Mureș, Sibiu, Alba, Harghita, Iași, Botoșani, Vaslui, Suceava, Neamț și Bacău.

Energia sustrasă ar fi suficientă pentru a acoperi consumul de gaze naturale timp de un an și jumătate și ar putea asigura energia electrică necesară unui spital cu 100.000 de locuitori pentru doi ani.

Riscurile consumului fraudulos de energie

Intervențiile ilegale asupra rețelelor de electricitate și gaze nu doar că aduc pierderi financiare, ci și pun în pericol viața oamenilor. Printre riscurile majore se numără:

  • Explozii și incendii: Conectările improvizate pot genera scurgeri de gaze și accidente grave.
  • Electrocutări: Manipularea neautorizată a instalațiilor electrice duce la accidente fatale.
  • Pagube materiale: Avariile rețelelor afectează calitatea serviciilor și pot cauza întreruperi de energie.

„Consumul fraudulos de energie reprezintă o amenințare serioasă. Cei care apelează la astfel de metode nu conștientizează pericolele implicate. Prevenirea și identificarea rapidă a acestor situații sunt esențiale pentru siguranța tuturor.”

Consecințele legale ale consumului fraudulos

Furtul de energie electrică și gaze naturale este o infracțiune gravă, conform Codului Penal, și poate atrage amendă penală sau închisoare. Autoritățile depun plângeri împotriva celor vinovați pentru recuperarea prejudiciului.

Consumul fraudulos nu afectează doar operatorii de distribuție, ci și consumatorii corecți, deoarece crește costurile generale și influențează negativ calitatea serviciilor.

Cum poți contribui la prevenirea consumului fraudulos?

Pentru a preveni situațiile de consum fraudulos, este important să:

  • Evitați intervențiile neautorizate asupra contoarelor.
  • Nu acceptați metode ilegale pentru a reduce facturile de energie.
  • Nu utilizați materiale improvizate în instalațiile electrice și de gaz.

Dacă suspectați un caz de consum fraudulos, este esențial să raportați imediat autorităților competente, asigurându-vă astfel siguranța comunității.

Tu cum consideri că ar putea fi reduce cazurile de consum fraudulos de energie? Ce măsuri ai lua în comunitatea ta pentru a preveni astfel de comportamente? Împărtășește-ți opinia în comentarii și nu uita să distribui acest articol pe rețelele sociale!

#CarașSeverin #lista #județelor #cele #mai #multe #cazuri #consum #fraudulos #gaze #naturale #Radio #România #Reșița
2025-02-05 08:53:00

Continuă să citești

Actualitate

Știați că autostrada Timișoara-Arad se închide pe un tronson în noaptea asta?

Publicat

în

De către

Știați că autostrada Timișoara-Arad se închide pe un tronson în noaptea asta?

Montarea Grinzilor în Proiectul Drumului de Legătură dintre DN 69 și Autostrada A1


Informații despre lucrări

DRDP Timișoara a anunțat începutul montaării grinzilor în cadrul proiectului de legătură între DN 69 Timișoara – Arad și autostrada A1. Această etapă este esențială pentru finalizarea lucrărilor de infrastructură rutieră, aducând beneficii pe termen lung pentru traficul din regiune.

Impact asupra circulației

Circulația va fi închisă temporar între nodurile rutiere Orțișoara și Giarmata în noaptea aceasta, între orele 23:00 și 04:00. Această măsură este necesară pentru a permite montarea în siguranță a patru grinzi, fiecare având o lungime de 37 de metri, peste deschiderea principală a drumului de legătură.

Trafic deviat

Pe durata închiderii, traficul va fi deviat pe următorul traseu:

  • DJ 693
  • A1
  • Orțișoara
  • Varianta Timișoara (VTM)
  • DJ 691 Giarmata
  • A1

Detalii suplimentare

Antreprenorul lucrării este Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj S.A., care se ocupă de realizarea acestei etape importante. Aceste lucrări sunt parte dintr-un proiect mai amplu ce urmărește îmbunătățirea infrastructurii rutiere din întreaga zonă.

Concluzie

Este esențial ca șoferii să țină cont de aceste modificări în circulație și să planifice în consecință. Ne cerem scuze pentru orice inconveniente create și mulțumim pentru înțelegere.

Ce părere aveți despre aceste lucrări de infrastructură? Credeți că acestea vor îmbunătăți semnificativ traficul din zonă? Vă invităm să ne împărtășiți gândurile în comentarii și să distribuiți acest articol pe rețelele sociale!

#Atenție #șoferi #Autostrada #TimișoaraArad #închide #tronson #în #această #noapte
2025-02-05 10:07:00

Continuă să citești

Te-ar putea interesa și