stiriacum.ro

Suntem sociabili

Social

✝ Duminica Sfinților Iosif Logodnicul, David Prorocul și Iacob, ruda Domnului. Fuga în Egipt

Publicat

în

 

29 decembrie 2024 – Duminica după Nașterea Domnului

✝ Duminica Sfinților Iosif Logodnicul, David Prorocul și Iacob, ruda Domnului. Fuga în Egipt

SINAXAR

Sfinții 14.000 de prunci uciși din porunca lui Irod; Sfântul Cuvios Marcel; Sfântul Cuvios Tadeu

APOSTOLUL

1. Apostolul Duminicii după Nașterea Domnului

Prochimen, glasul al 4-lea (Psalm 67: 36, 3)

Minunat este Dumnezeu întru sfinții Săi, Dumnezeul lui Israel.

Stih: Drepții să se bucure și să se veselească înaintea lui Dumnezeu, să se desfăteze întru veselie.

DIN EPISTOLA CĂTRE GALATENI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(1: 11-19)

„Fraților, vă fac cunoscut că Evanghelia cea binevestită de mine nu este după om; pentru că nici eu n-am primit-o de la om, nici n-am învățat-o, ci prin descoperirea lui Iisus Hristos. Căci ați auzit despre purtarea mea de altădată în iudaism, că prigoneam peste măsură Biserica lui Dumnezeu și o pustiam și spoream în iudaism mai mult decât mulți dintre cei care erau de vârsta mea în neamul meu, fiind mult râvnitor al datinilor mele părintești. Dar, când a binevoit Dumnezeu, Care m-a ales din pântecele mamei mele și m-a chemat prin harul Său, să descopere pe Fiul Său întru mine, pentru ca să-L binevestesc la neamuri, îndată nu am primit sfat de la trup și de la sânge, nici nu m-am suit la Ierusalim, la apostolii cei dinainte de mine, ci m-am dus în Arabia și m-am întors iarăși la Damasc. Apoi, după trei ani, m-am suit la Ierusalim, ca să-l cunosc pe Chefa și am rămas la el cincisprezece zile. Iar pe altul dintre apostoli n-am văzut, decât numai pe Iacov, fratele Domnului.”

Aliluia, glasul al 2-lea (Psalm 131: 1, 11)

Stih 1: Adu-Ți aminte, Doamne, de David şi de toate blândețile lui.
Stih 2: Juratu-S-a Domnul, lui David, adevărul şi nu-l va lepāda: «Din rodul pântecelui tău voi pune pe scaunul tău».

2. Apostolul Sfinților 14.000 de prunci uciși din porunca lui Irod

Prochimen, glasul al 6-lea (Psalm 112: 1, 9)

Lăudați, prunci, pe Domnul; lăudaţi numele Domnului.

Stih: El face să locuiască cea stearpă în casă, ca o mamă ce se bucură de fii.

DIN EPISTOLA A DOUA CĂTRE CORINTENI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE: (5: 15-21)

„Fraților, Hristos a murit pentru toți, încât cei ce trăiesc să nu mai trăiescă pentru ei, ci pentru Acela Care, pentru ei, a murit și a înviat. De aceea, noi nu mai știm de acum pe nimeni după trup; chiar dacă am cunoscut pe Hristos după trup, acum nu-L mai cunoaștem. Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi. Și toate sunt de la Dumnezeu, Care ne-a împăcat cu Sine prin Hristos și Care ne-a dat nouă slujirea împăcării; pentru că Dumnezeu era în Hristos, împăcând lumea cu Sine Însuși, nesocotindu-le greșelile lor și punând în noi cuvântul împăcării. În numele lui Hristos, așadar, ne înfățișăm ca mijlocitori, ca și cum Însuși Dumnezeu v-ar îndemna prin noi. Vă rugăm, în numele lui Hristos, împăcați-vă cu Dumnezeu! Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.”

Aliluia, glasul al 5-lea (Psalm 78: 3, 14)

Stih 1: Vărsat-au sângele lor ca apa împrejurul lerusalimului.
Stih 2: lar noi, poporul Tău și oile pășunii Tale, ne vom marturisi Ție în veac, din neam în neam vom vesti lauda Ta.

Sursa textelor Apostolului – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și volumul „Apostol” – Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2014; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2024.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

Sfânta Evanghelie a Duminicii de după Nașterea Domnului este comună cu Sfânta Evanghelie a Sfinților 14.000 de prunci uciși din porunca lui Irod

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ MATEI, CITIRE:
(2: 13-23) – Fuga în Egipt

„După plecarea magilor, iată Îngerul Domnului se arătă în vis lui Iosif, zicând: Scoală-te, ia Pruncul şi pe Mama Sa, fugi în Egipt şi stai acolo până ce-ţi voi spune, fiindcă Irod va căuta Pruncul ca să-L omoare. Iar el, sculându-se, a luat noaptea Pruncul şi pe Mama Sa şi au plecat în Egipt. Şi au stat acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească cuvântul spus de Domnul prin prorocul: «Din Egipt am chemat pe Fiul Meu». Iar când Irod a văzut că a fost amăgit de magi, s-a mâniat foarte tare şi, trimiţând, a ucis pe toţi pruncii care erau în Betleem şi în toate hotarele lui, de doi ani şi mai în jos, după timpul pe care îl aflase de la magi. Atunci s-a împlinit ceea ce se spusese prin Ieremia Prorocul: «Glas în Rama s-a auzit, plângere şi tânguire multă; Rahela îşi plânge copiii şi nu voieşte să fie mângâiată, pentru că ei nu mai sunt». După moartea lui Irod, iată că Îngerul Domnului s-a arătat în vis lui Iosif, în Egipt, şi i-a zis: Scoală-te, ia Pruncul şi pe Mama Sa şi mergi în pământul lui Israel, căci au murit cei ce căutau să ia viaţa Pruncului. Iosif, sculându-se, a luat Pruncul şi pe Mama Sa şi au venit în pământul lui Israel. Dar auzind că domneşte Arhelau în Iudeea, în locul lui Irod, tatăl său, Iosif s-a temut să meargă acolo şi, luând poruncă în vis, s-a dus în părţile Galileei. Şi, venind, a locuit în oraşul numit Nazaret, ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin proroci, că Nazarinean Se va chema.”

Împărăția lui Dumnezeu

Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovnicești, Partea I, Întâia convorbire cu părintele Moise, Cap. XIII, 3-4, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990), vol. 57, p. 316

„Cum este Împărăția Acestuia arată Apostolul zicând astfel: «Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare sau băutură, ci dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt». Așadar, dacă Împărăția lui Dumnezeu este în noi și dacă această Împărăție a lui Dumnezeu este dreptate, pace și bucurie, înseamnă că acela care trăiește în acestea este în Împărăția lui Dumnezeu și, dimpotrivă, cei ce trăiesc în nedreptate, dezbinare și tristețea aducătoare de moarte, se găsesc în împărăția diavolului și în iadul morții. Prin aceste arătări se deosebește Împărăția lui Dumnezeu de cea a diavolului. Și la drept vorbind, dacă luăm în considerare acea stare de contemplație, prin care se obțin virtuțile trebuitoare pentru Împărăția lui Dumnezeu, în ce altceva să ne încredem, dacă nu într-o stare de bucurie fără de sfârșit? Ce altceva se potrivește cu adevărata fericire, decât liniștea neîncetată și bucuria veșnică?”

Sfântul Clement Romanul, Omilie, numită a doua Epistolă către Corinteni, cap. VIII, în Părinți și Scriitori Bisericești (1979), vol. 1, p. 115

„Deci, fraților, vom dobândi viața veșnică dacă facem voia Tatălui, dacă ne păstrăm curat trupul și dacă păzim poruncile Domnului. Că zice Domnul în Evanghelie: Dacă n-ați păstrat ce este mic, cine vă va da ce este mare? Că vă spun vouă: Cel ce este credincios în cele mai mici lucruri este credincios și în cele mari (Luca 16, 10-12).”

Cuvânt patristic, Preot Narcis Stupcanu

„Din Egipt am chemat pe Fiul Meu”

Cuvintele din titlu ne amintesc de episodul fugii în Egipt pentru ca Mântuitorul nostru Iisus Hristos să nu fie ucis de către regele Irod. Acest idumeu ajuns rege în Israel era disperat să-și păstreze puterea. Vestea pe care a primit-o de la magi că în regatul său S-a născut un „nou rege” îl determină să consulte profețiile mesianice pentru a identifica locul nașterii lui Mesia. Aflând că acest loc este Betleem, îi trimite pe magi aici și le cere să-i spună și lui unde Se află Pruncul Sfânt.

Magii pleacă fără să mai treacă pe la Irod și să-i spună unde Se află Mesia. După plecarea lor, un înger al Domnului s-a arătat în vis Dreptului Iosif și i-a spus să ia Pruncul Sfânt și pe Sfânta Fecioară Maria și să plece pentru a-L scăpa pe Domnul nostru Iisus Hristos de mânia regelui Irod.

Acesta, aflând că magii au plecat fără să treacă pe la el, a poruncit ca toți copiii de la doi ani în jos din ținutul Betleemului să fie omorâți.

Avertizarea angelică i-a permis lui Iosif să Îl salveze pe Hristos Domnul refugiindu-se în Egiptul din care cu 14 veacuri înainte ie­și­seră înaintașii săi după patru secole de robie. Acest tărâm este văzut de către Părinții Bisericii ca un simbol al păcatului.

Hristos vine în această țară pentru a arăta că El S-a întrupat pentru a izbăvi lumea de sub povara păcatului. Astfel, împlinește pr­o­fe­­ția de la Osea (11, 1): „Din Egipt am chemat pe Fiul Meu”.

Pe marginea împlinirii acestei profeții mesianice, părintele profesor Vasile Mihoc precizează: „Dumnezeu a chemat din Egipt mai întâi pe poporul lui Israel «fiu» alegerii Sale. Dar, iată, Iisus-Mesia urmează El Însuși același traseu. Și pe El Îl va chema Dumnezeu din Egipt. Pe El Care este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu”.

Din texte apocrife aflăm că natura Îl recunoaște pe Dumnezeu în Pruncul Sfânt Care fuge de mânia regelui Irod în Egipt.

Dreptul Iosif și Preasfânta Fecioară Maria sunt însoțiți în refugiul lor cu Pruncul Sfânt din Egipt de lei și de animalele domestice pe care le luaseră cu ei. Se împli­nește profeția de la Isaia capitolul 65 versetul 25: „Lupul va paște la un loc cu mielul, leul va mânca paie ca boul”.

După ce au stat câțiva ani în Egipt aflând de moartea regelui Irod, s-au întors în Țara Sfântă, însă nu s-au stabilit în Iudeea deoarece acolo stăpânea Arhelau și au ales să meargă în Galileea.

Sfântul Evanghelist Matei precizează că astfel s-a împlinit pro­feția „că Nazarinean Se va chema” (Matei 2, 23).

Dumnezeu a rânduit ca Domnul Iisus Hristos să fie adus în Galileea și să Se așeze împreună cu Dreptul Iosif și Sfânta Fecioară Maria în Nazaret. Aici primise Buna Vestire Preasfânta Sa Maică. Crescând în acest oraș, Hristos Domnul va fi identificat de contemporanii săi ca „Nazarineanul”.

Preot Ciprian Florin Apetrei

Sursa textului Sfintei Evanghelii, tălmăcirile Sfinților Părinți și omilia Sfintei Duminici + foto: Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române și volumul SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE – tipărită la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2013; rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintei Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2024.

Cuvântul Domnului – realitatea cotidiană

FIECARE ZI, UN DAR AL LUI DUMNEZEU

29 decembrie 2024

RĂSPUNS LA RUGĂCIUNE

„Și S-a făcut Domnul scăpare sărmanului, ajutor la vreme de necaz” (Psalmul 9, versetul 9)

Încotro ne ducem, la vreme de necaz? Nu există om care să nu fi trecut printr-o mare suferință și, de aceea, întrebarea ne privește pe toți. Domnul și Învățătorul Nostru pe Care vrem să-L urmăm, ne-a arătat drumul către un „refugiu” la vreme de suferință: „Și-n luptă cu moartea fiind, cu mare stăruință se ruga. Şi sudoarea Lui s-a făcut ca picături de sânge care picurau pe pământ” (Sfânta Evanghelie după Luca, capitolul 22, versetul 44). Apropiindu-ne cu mintea de Grădina Ghetsimani, să învățăm de la El o asemenea rugăciune. Sufletul îi era cuprins de o asemenea întristare de moarte și Se ruga Tatălui să treacă de la El acea suferință. Exemplul Mântuitorului ne dă dreptul să ne rugăm pentru ca Domnul să ne izbăvească de un necaz sau de o primejdie care stă să ne amenințe.

Dar rugăciunea Fiului lui Dumnezeu pornea din sentimentul unei desăvârșite supuneri față de voința Tatălui. „Dar nu voia Mea, ci voia Ta să se facă” (Sfânta Evanghelie după Luca, capitolul 22, versetul 42). Adevărata rugăciune, cea bineplăcută lui Dumnezeu, trebuie să fie făcută numai în acest duh.

Nu știm ce este mai bine pentru noi. Nu știm ce folos ne poate aduce o suferință sau alta, de ce anume ne-am fi lipsit dacă ea ne-ar fi ocolit. De aceea, să spunem și noi: „Nu voia mea, ci voia Ta să se facă”!

Rugăciunea Mântuitorului n-a rămas fără răspuns. El a primit întărire și ajutor. Deși paharul amărăciunii nu s-a îndepărtat de la El, deși a trebuit să-l bea până la ultima picătură, răspunsul l-a primit sub altă formă. Rugăciunea I-a dat tărie dumnezeiescului Pătimitor, I-a dat puterea de a lua asupra Sa o cruce grea, pe care a dus-o până la capăt. Nu este acesta cel mai bun răspuns la orice suferință?

De trei ori S-a retras Mântuitorul în adâncul Grădinii Ghetsimani, și de fiecare dată întristarea de moarte scădea și în cele din urmă lupta Sa a luat sfârșit. A ieșit biruitor, lumea întreagă s-a sălășluit în sufletul Său.

Domnul nu lasă nicio rugăciune fără răspuns. Răspunsul vine fie direct, dându-ne ce am cerut, fie că se exprimă prin posibilitatea de a ne supune cu bucurie voinței lui Dumnezeu. Retrăgându-ne pentru rugăciune, vom afla întotdeauna liniște și pace. În singurătate va veni la noi îngerul Domnului, care ne va da tărie, când vom fi cuprinși de întristare de moarte. Vom căpăta puterea de a îndura orice încercare.

Extras din volumul „Fiecare zi, un dar de la Dumnezeu – 366 cuvinte de folos pentru toate zilele anului – în românește de Boris Buzilă – București, Editura Sofia; Alexandria, Editura Cartea Ortodoxă, 2008

VIEȚILE SFINȚILOR

† Viața Sfinților 14.000 de prunci uciși din porunca lui Irod; Sfântul Cuvios Marcel

Irod, împăratul iudeilor, văzând că a fost înşelat de magii care s-au întors în ţara lor pe altă cale, s-a mâniat foarte tare şi, cercetând cu de-amănuntul vremea când s-a arătat steaua, a trimis ostaşi ca să-i omoare pe toţi pruncii din Betleem şi din împrejurimi, de doi ani în jos. El se gândea că dacă îi va ucide pe toţi pruncii, negreşit Îl va ucide şi pe Pruncul Iisus, Împăratul Hristos, neştiind că Împărăţia Mântuitorului nu este din lumea aceasta. Însă pe Pruncul Iisus nu l-a prins, deoarece El se găsea împreună cu Maica Sa şi cu Dreptul Iosif departe de locul măcelului, în Egipt. De aceea, astăzi facem prăznuirea celor 14.000 de prunci nevinovaţi, ucişi din porunca lui Irod.

Tot astăzi îl pomenim pe Sfântul Cuvios Marcel (†485), care era din cetatea Apamia, din Siria, dintr-un neam cinstit şi vestit. Cu toate că avea nenumărate averi, nu s-a lăsat furat de ispitele lumii, ci a plecat la Efes, unde a intrat într-o mănăstire, ducând viaţă îmbunătăţită de nevoinţă. Aflând de vieţuirea dumnezeiască a Sfântului Alexandru, care întemeiase Mănăstirea Neadormiţilor, Cuviosul Marcel a mers şi a rămas acolo. În acea mănăstire îi întrecea pe toţi fraţii prin sporul său de fiecare zi în virtute. Iar după moartea stareţilor Alexandru şi Ioan, a fost rânduit stareţ al sfântului aşezământ monahal. A luat parte la lucrările Sinodului al 4-lea Ecumenic, de la Calcedon, din anul 451. După ce a vieţuit în Mănăstirea Neadormiţilor, s-a mutat în pace la Domnul.

Preot Ștefan Sfarghie

Sursa textelor din rubrica Viețile Sfinților – Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române

Sursa foto – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei

Continuă să citești
Scrie o opinie

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Social

5 ianuarie 2025 – Ajunul Botezului Domnului. Post ✝ Duminica dinaintea Botezului Domnului

Publicat

în

De către

 

 

SINAXAR

Sfânta Cuvioasă Sinclitichia; Sfântul Mucenic Teonas; Sfântul Mucenic Teopempt; Ajunul Botezului Domnului.

1. LITURGHIA DUMINICII DINAINTEA BOTEZULUI DOMNULUI

APOSTOLUL

Prochimen, glasul al 6-lea (Psalm 27: 12, 1)

Mântuieşte, Doamne, poporul Tău şi binecuvintează moştenirea Ta.

Stih: Către Tine, Doamne, am strigat, Dumnezeul meu, nu mă trece cu vederea.

DIN EPISTOLA A DOUA CĂTRE TIMΟΤΕΙ A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(4: 5-8 )

„Fiule Timotei, fii treaz în toate, suferă răul, fă lucru de evanghelist, slujba ta fă-o deplin! Că eu de-acum mă jertfesc și vremea despărțirii mele s-a apropiat. Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit, credința am păzit. De acum mi s-a gătit cununa dreptății, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea, El, Dreptul Judecător, și nu numai mie, ci și tuturor celor ce au iubit arătarea Lui.”

Aliluia, glasul al 4-lea (Psalm 66: 1, 2)

Stih 1: Dumnezeule, milostiveşte-Te spre noi și ne binecuvintează, arată fața Ta peste noi și ne miluieşte.
Stih 2: Să cunoaştem pe pământ calea Ta, în toate neamurile mântuirea Ta.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ MARCU, CITIRE:
(1: 1-8 )

„Începutul Evangheliei lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, precum este scris de proroci: „Iată, Eu trimit pe îngerul Meu înaintea feței Tale, care va pregăti calea Ta. Glasul celui ce strigă în pustie: Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui! Ioan boteza în pustie, propovăduind botezul pocăinței spre iertarea păcatelor. Și ieșeau la el tot ținutul Iudeei și toți cei din Ierusalim și se botezau de către el în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele. Iar Ioan era îmbrăcat în haină de păr de cămilă, avea cingătoare de piele împrejurul mijlocului și mânca lăcuste și miere sălbatică. Și propovăduia, zicând: Vine în urma mea Cel ce este mai puternic decât mine, Căruia nu sunt vrednic, plecându-mă, să-I dezleg cureaua încălțămintelor. Eu v-am botezat pe voi cu apă, El însă vă va boteza cu Duh Sfânt”.

2. VECERNIA PRAZNICULUI UNITĂ CU SLUJBA AGHIASMEI MARI

Prochimen, glasul al 3-lea (Psalm 26: 1, 2)

Domnul este luminarea mea şi Mântuitorul meu; de cine mă voi teme?

Stih: Domnul este apărătorul vieții mele; de cine mă voi înfricoşa?

a. Vecernia

APOSTOLUL

DIN EPISTOLA ÎNTÂI CĂTRE CORINTENI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(9: 19-27)

„Fraţilor, deşi sunt liber faţă de toţi, m-am făcut rob tuturor, ca să dobândesc pe cei mai mulţi. Cu iudeii am fost ca un iudeu, ca să dobândesc pe iudei; cu cei de sub lege, ca unul de sub lege, deşi eu nu sunt sub lege, ca să dobândesc pe cei de sub lege. Cu cei ce n-au Legea, m-am făcut ca unul fără de lege, deşi nu sunt fără de Legea lui Dumnezeu, ci având Legea lui Hristos, ca să dobândesc pe cei ce nu au Legea. Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi să-i dobândesc, tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să mântuiesc pe unii. Dar toate le fac pentru Evanghelie, ca să fiu părtaş la ea. Nu ştiţi voi că acei care aleargă în stadion toţi aleargă, dar numai unul ia premiul? Alergaţi aşa ca să-l luaţi. Şi oricine se luptă se înfrânează de la toate. Şi aceia, ca să ia o cunună stricăcioasă, iar noi, nestricăcioasă. Eu, deci, aşa alerg, nu ca la întâmplare. Aşa mă lupt, nu ca lovind în aer, ci îmi chinuiesc trupul meu şi îl supun robiei; ca nu cumva, altora propovăduind, eu însumi să mă fac netrebnic.”

Aliluia, glasul al 6-lea (Psalm 44: 1, 3)

Stih 1: Cuvânt bun răspuns-a inima mea: grăi-voi cântarea mea Împăratului.
Stih 2: Împodobit ești cu frumusețea, mai mult decât fiii oamenilor.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ LUCA, CITIRE:
(3: 1-18) – Predica Sfântului Ioan Botezătorul

„În anul al cincisprezecelea al domniei cezarului Tiberiu, pe când Ponțiu Pilat era procuratorul Iudeei, Irod, tetrarh al Galileei, Filip, fratele său, tetrarh al Itureei și al ținutului Trahonitidei, iar Lisanias, tetrarh al Abilenei, în zilele arhiereilor Anna și Caiafa, a fost cuvântul lui Dumnezeu către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustie. Și a venit el în toată împrejurimea Iordanului, propovăduind botezul pocăinței, spre iertarea păcatelor, precum este scris în cartea cuvintelor lui Isaia Prorocul: «Glasul celui ce strigă în pustie: Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui. Orice vale se va umple și orice munte și orice deal se va pleca; căile cele strâmbe se vor face drepte și cele colțuroase, drumuri netede; și toată făptura va vedea mântuirea lui Dumnezeu». Deci, zicea Ioan mulțimilor care veneau să se boteze de către el: Pui de vipere, cine v-a arătat să fugiți de mânia ce va să fie? Faceți, dar, roade vrednice de pocăință și nu începeți a zice în voi înșivă: Avem tată pe Avraam, căci vă spun că Dumnezeu poate și din pietrele acestea să ridice fii lui Avraam. Iată, securea stă la rădăcina pomilor; deci, orice pom care nu face roadă bună se taie și se aruncă în foc. Iar mulțimile îl întrebau, zicând: Ce să facem, deci? Răspunzând, Ioan le zicea: Cel ce are două haine să dea celui ce nu are și cel ce are bucate să facă asemenea. Și au venit și vameșii să se boteze și i-au spus: Învățătorule, noi ce să facem? El le-a răspuns: Nu luați de la nimeni nimic mai mult decât vă este rânduit. Și îl întrebau și ostașii, zicând: Dar noi ce să facem? Și le-a zis: Să nu asupriți pe nimeni, nici să învinuiți pe nedrept și să fiți mulțumiți cu solda voastră. Iar poporul fiind în așteptare și întrebându-se toți despre Ioan în cugetele lor: Nu cumva el este Hristos?, a răspuns Ioan tuturor, zicând: Eu vă botez cu apă, dar vine Cel ce este mai puternic decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintelor. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc, a Cărui lopată este în mâna Lui, ca să curețe aria și să adune grâul în hambarul Său, iar pleava o va arde cu foc nestins. Acestea și alte multe îndemnând, Ioan propovăduia poporului vestea cea bună.”

b. Sfințirea cea Mare a Apei

APOSTOLUL

DIN EPISTOLA ÎNTÂI CĂTRE CORINTENI A SFÂNTULUI APOSTOL PAVEL, CITIRE:
(10: 1-4)

„Fraților, nu voiesc ca voi să nu știți că părinţii noştri au fost toți sub nor și că toți au trecut prin mare. Şi toți, întru Moise, au fost botezați în nor și în mare; şi toţi au mâncat aceeaşi mâncare duhovnicească; şi toţi, aceeași băutură duhovnicească au băut, pentru că beau din piatra duhovnicească, ce îi urma. Iar piatra era Hristos.”

Aliluia, glasul al 2-lea (Psalm 28: 3, 10)

Stih 1: Glasul Domnului peste ape; Dumnezeul slavei a tunat; Domnul peste ape multe.
Stih 2: Domnul va împărăţi peste potop şi va şedea Domnul Împărat în veac.

SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE

DIN SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ MARCU, CITIRE:
(1: 9-11) – Botezul Domnului

„În vremea aceea a venit Iisus din Nazaretul Galileii şi s-a botezat în Iordan, de către Ioan. Şi îndată, ieşind din apă, a văzut cerurile deschise şi Duhul ca un porumbel coborându-Se peste El. Şi glas s-a făcut din ceruri: Tu eşti Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit.”

Sursa textelor Apostolului – Platforma Doxologia aparținând Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și volumul „Apostol” – Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2014;

Sursa textelor Sfintelor Evanghelii: Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române și volumul SFÂNTA ȘI DUMNEZEIASCA EVANGHELIE – tipărită la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București – 2013

Rânduiala pericopelor Apostolului și Sfintelor Evanghelii conform Anuarului liturgic și tipiconal – 2025.

Botezul pocăinței pregătește iertarea păcatelor

Pericopa Evangheliei din Duminica dinaintea praznicului Botezului Domnului ne duce în împrejurimile Iordanului, acolo unde, la capătul unei lumi în agonia păcatului, răsuna glasul de chemare al Sfântului Proroc Ioan Botezătorul, răscolind sufletul omenirii până în cele mai tainice profunzimi: „Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui” (Marcu 1, 3).

„Ioan boteza în pustie, propovăduind botezul pocăinței spre iertarea păcatelor” (Ioan 1, 4). Dar care este motivul pentru care Ioan boteza la Iordan? Răspunde Sfântul Apostol Pavel: „Ioan a botezat cu botezul pocăinţei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică în Iisus Hristos. Şi auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus. Şi punându-şi Pavel mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor” (Faptele Sfinților Apostoli 19, 4-6). Deci, botezul pocăinței pregătește iertarea păcatelor, fiindcă harul nu vine asupra celui supus păcatului, după cum nu este „nici o părtășie între lumină și întuneric” (2 Corinteni 6, 14).

Fericită este pustia în care s-a auzit glasul celui care binevestește mântuirea lumii, așa cum prorocea Isaia: „Veseleşte-te pustiu însetat, să se bucure pustiul; ca şi crinul să înflorească. Şi va înflori şi se va bucura pustiul Iordanului […] și poporul meu va vedea slava Domnului, strălucirea Dumnezeului nostru” (Isaia 1, 2).

De ce se afla Sfântul Ioan acolo și nu în cetate? Ce știm noi este că Sfântul Ioan Botezătorul a trăit din fragedă tinerețe în pustie, într-o formă uimitoare de asceză, pentru a dobândi viața întru voia lui Dumnezeu şi pentru a-L căuta pe El în toate. Era fiu de arhiereu (Luca 1, 5) și a ales de bunăvoie o altă trăire, asceza și viața de pustie. Tăcerea, depărtarea de lume și privegherea aduc întotdeauna o regăsire lăuntrică, pe care au aflat-o prorocii și apoi trăitorii creștini doar în lumea pustiei, acolo unde sunt posibile pocăinţa şi întoarcerea. Vedem dar că pus­tiul este locul în care omul se poate apropia de Dumnezeu.

„Calea” pe care o pregătește Sfântul Proroc Ioan pentru cei „care au șchiopătat în cărările lor” (Psalmul 17, 49) este Legea Noului Testament. Prorocul Isaia ne lămurește din nou: „Toată valea să se umple şi tot muntele şi dealul să se plece; şi să fie cele strâmbe, drepte şi cele colţuroase, căi netede. Şi se va arăta slava Domnului” (Isaia 40, 4-5).

Mântuirea a venit în peștera din Betleem

Patriarhii și prorocii Vechiului Testament, între care se numără și Sfântul Ioan Botezătorul, au pregătit poporul pentru venirea Celui care aduce „pe pământ pace, între oameni bunăvoire” (Luca 2, 14). Și iată că mântuirea a venit în peștera din Betleem, când Lumina a alungat pentru totdeauna întunericul și „poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare şi celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a răsărit” (Matei 4, 16).

De atunci au trecut mai mult de 2.000 de ani și, tot de atâta vreme, Domnul Hristos bate la poarta inimilor noastre, zicând: „Iată, stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide uşa, voi intra la el şi voi cina cu el şi el cu Mine” (Apocalipsa 3, 20).

Pentru aceasta a rostit Sfântul Proroc Ioan predica pe care o auzim citindu-se la Sfânta Liturghie și care, cu multă înțelep­ciune, a fost așezată de Părinții Bisericii înaintea Botezului Domnului.

Într-o lume căzută, în care stăpâneau minciuna și păcatul, într-o lume plină de gârbovi cu sufletul, în care fățărnicia era model de viață, „Prorocul Pus­tiei”, îmbrăcat în haină aspră din păr de cămilă, încins cu o curea și hrănindu-se cu acride și miere sălbatică, vine și, în glas de „trâmbiță duhovnicească”, înfierează patimile oamenilor din acele vremuri.

„Glasul celui ce strigă în pus­tie” (Marcu 1, 3) vorbea despre pustiirea sufletelor oamenilor, pe care prorocul le pregătește să devină „livadă roditoare”. El nu se adresa doar iudeilor, ci și păgânilor și soldaților romani. Cunoaşterea sa nu a venit din cărţi, ci era de la Dumnezeu, prin descoperire. Nu a scris niciodată nimic, nu a întemeiat vreo comunitate, nu a avut nici o altă motivație decât aceasta: schimbarea vieții și renunțarea la păcat. El transforma lumea, tocmai renunțând la ea. Îndrăznea să spună: „Așa grăiește Domnul” și avea curajul să o spună oricui, inclusiv regelui Irod, căzut în adulter.

Glasul său despica pustia

Glasul său despica pustia, sabie de foc pentru toți cei care se abătuseră de la căile Domnului. „Iată securea stă la rădăcina pomilor şi tot pomul care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc” (Matei 3, 10). Puterea cuvântului acestui proroc este atestată de efortul ucenicilor de a călători prin deșert, chiar dacă atunci când îl aflau, pe mulți dintre ei, Sfântul Ioan îi întâmpina prin cuvintele „Pui de vipere” (Matei 3, 7). Completează istoricul Iosif Flavius, referindu-se la puterea predicii Sfântului Ioan Botezătorul, că entuziasmul ascultătorilor lui atingea „punctul de fierbere”, atunci când ei intrau în ape, mărturisindu-și păcatele (Ierom. Calinic Berger, Provocări ale gândirii și vieții ortodoxe astăzi, Ed. Deisis, 2012, p. 102).

Vedem la hotarul Vechiului Testament un om simplu, dar exigent, care nu propovăduia pocăința ca pe un scop în sine, ci aducea o „inimă” nouă și o înnoire a minții (metanoia), o pregătire pentru ceva mult mai însemnat, venirea lui Mesia și a Împărăției lui Dumnezeu. De aceea, Sfântul Ioan practica un botez al curățirii sufletești, fără primirea Duhului Sfânt: „Eu v-am botezat pe voi cu apă, El însă vă va boteza cu Duh Sfânt” (Marcu 1, 8 ).

Și, în această stare de aștep­tare, a apărut „Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Matei 16, 16). Lucrarea Înaintemergătorului Ioan „s-a micșorat” și apoi a luat sfârșit tocmai când apărea și „creștea” Iisus. Aceasta reprezintă rostul și esența propovăduirii Sfântului Ioan Botezătorul în pustie: punerea în acord a trăirii și a faptelor omenești cu legea lui Dumnezeu, ca apoi, prin pocăință (părăsirea păcatului și avântul către Dumnezeu) și cuget curat, să ajungem la Hristos.

Taina Sfintei Spovedanii ne înnoiește și pregătește sufletul spre cunoașterea și trăirea vieții în Hristos

Pentru a ajunge cu adevărat la Mântuitorul nostru Iisus Hristos, trebuie să primim și noi, cei botezați în Biserică, „botezul pocăinței” prin Taina Sfintei Spovedanii, care ne înnoiește și pregătește sufletul spre cunoaș­terea și trăirea vieții în Hristos. La acestea se referă Sfântul Apostol Pavel când zice: „De aceea şi noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară şi păcatul ce grabnic ne împresoară şi să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă îna­inte. Cu ochii aţintiţi asupra lui Iisus, începătorul şi plinitorul credinţei” (Evrei 12, 1-2).

Știm că nu slava acestei lumi îndreptățește pe cineva la mântuire, ci „roadele vrednice de pocăință” (Matei 3, 8; Luca 3, 8 ). Câteva dintre acestea ni le arată însuși Sfântul Proroc Ioan: Nu vă mândriți cu privilegiile pe care le aveți în această lume, nu luați de la nimeni mai mult decât este hotărât să luați; nu asupriți pe nimeni și mulțumiți-vă cu plata voastră; cel ce are două haine, să dea una celui ce nu are și cel ce are de mâncare să facă asemenea (Luca 3, 8-14).

Glasul prorocului nu mai strigă astăzi în pustiu, dar ne cheamă necontenit din paginile Sfintei Scripturi, pentru a-L primi pe Hristos în inimile noastre, spre moștenirea Împărăţiei cerurilor, care „nu va veni în chip văzut. Şi nici nu vor zice: Iat-o aici sau acolo. Căci Împărăţia lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru” (Luca 17, 20-21).

Să pregătim așadar în inimile noastre calea Domnului! Să ținem dreaptă calea vieții și să lucrăm pocăința cea adevărată, pe care ne-o arată Sfântul Ioan Botezătorul. Iată, Hristos vine! Hristos Se apropie de Iordan să primească Botezul. Să mergem cu toții la Iordan, acolo unde „Glasul Cuvântului, sfeşnicul Luminii, luceafărul mergător înaintea Soarelui, în pustiu strigă tuturor popoarelor: «Pocăiţi-vă şi mai înainte vă curăţiţi, că de faţă stă Hristos, mântuind lumea din stricăciune»” (Catavasiile Botezului Domnului, Cântarea a șasea).

† Prea Sfințitul Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei

Omilia Sfintei Duminici + foto: Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române

Cuvântul Domnului – realitatea cotidiană

FIECARE ZI, UN DAR AL LUI DUMNEZEU

5 ianuarie 2025

O MINUNATĂ PILDĂ DE RĂBDARE

„lar Domnul vă va îndrepta inimile spre iubirea lui Dumnezeu şi spre răbdarea lui Hristos” (Epistola a doua către Tesaloniceni a Sfântului Apostol Pavel, capitolul 3, versetul 5)

Toți ar trebui să venim înaintea lui Dumnezeu cu o asemenea rugăciune, fiindcă toți ducem lipsă de răbdare. În lisus Hristos răbdarea, ca de altfel toate calitățile Sale, sunt de o absolută perfecțiune. „Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit” (Sfânta Evanghelie după Ioan, capitolul 1, versetul 11). Mântuitorul nu a dat niciodată semne de nerăbdare, n-a încetat niciodată să iubească, să binecuvânteze, să facă bine tuturor şi fiecăruia în parte, S-a arătat întotdeauna gata să reverse darurile iubirii Sale, deşi știa că oamenii, cu inima lor învârtoșată, le respingeau, neprimindu-le.

El Şi-a întins mâinile către popor, a dorit să-l cuprindă în brațele Sale, iar acest popor L-a pironit pe cruce. Dar sfintele Sale mâini țintuite pe cruce ne-au dat răscumpărare și viață. Deseori nici măcar ucenicii nu L-au înțeles, L-au întristat cu necredința lor, iar El nu Şi-a ieşit din fire niciodată, n-a încetat să-i învețe, n-a slăbit în iubirea pe care le-o purta. Câtă răbdare trebuia să aibă ca să Se afle, în fiecare zi, în mulțimea copleşită de necazuri şi suferințe, dar care putea fi violentă și furioasă, care nu-L slăbea din ochi, cerându-I vindecări şi ajutorare! Şi totuşi, El Se dăruia acestei mulțimi cu blândețe, istovindu-şi puterea, mereu în slujba omenirii căzute şi suferinde.

Când S-a aflat față-n față cu vrăjmaşii Săi, ce minunată pildă de smerenie le-a dat! A răspuns cuvintelor de ocară, amenințărilor, învinuirilor grosolane cu dragoste, rugându-Se pentru cei porniți să-L ucidă. A plătit cu prețul vieții răutatea omenească.

Rămânem uimiți în fața acestei statornicii şi a acestei răbdări fără seamăn a Mântuitorului în timpul lucrării Sale, atât de grea şi care, la o primă şi grăbită vedere, poate părea lipsită de rezultate vizibile. El însuşi părea să nu fi văzut efectele binefăcătoare ale învăţăturii Sale asupra mulțimilor care Îl urmau, în rândul cărora erau prea puţini cei ce credeau în El. Dar Mântuitorul avea să fie Semănătorul: secerişul se va arăta mai târziu!

Astfel, în toate împrejurările vieții Sale pământeşti, Domnul ne-a dat un exemplu de dumnezeiască răbdare. Să ne rugăm: Să ne îndrepte Domnul inimile către iubirea lui Dumnezeu şi spre răbdarea lui Hristos! Să învăţăm să suportăm neîmplinirile în munca noastră, păstrându-ne speranța; să aşteptăm timpul prielnic pentru fapta cea bună, având grijă să nu facem, grăbindu-ne, mai mult rău decât bine. Un rod rupt înainte de vreme, care n-a ajuns să se coacă, n-are nici gust, nici valoare.

Extras din volumul „Fiecare zi, un dar de la Dumnezeu – 366 cuvinte de folos pentru toate zilele anului – în românește de Boris Buzilă – București, Editura Sofia; Alexandria, Editura Cartea Ortodoxă, 2008

VIEȚILE SFINȚILOR

† Viața Sfinților Mucenici Teopempt şi Teonas; Sfânta Cuvioasă Sinclitichia

Sfântul Teopempt era episcop în zilele lui Diocleţian (284-305), şi ridicând acest împărat păgân prigoană împotriva creştinilor, a dat poruncă aspră ca pretutindeni cei ce mărturisesc pe Hristos Domnul să fie siliţi să aducă jertfe idolilor, iar dacă nu vor voi să jertfească, să fie aspru chinuiţi. Printre primii creştini care au fost prinşi a fost Teopempt episcopul, care mărturisind cu mult curaj credinţa creştină a fost aruncat într-un cuptor cu foc din care a ieşit nevătămat. Apoi, după ce i s-a scos un ochi, vrăjitorul Teonas l-a silit să bea otravă, dar episcopul Teopempt nici de această dată nu a păţit nimic. Văzând acestea, Teonas a mărturisit şi el pe Hristos şi a fost aruncat cu capul în jos într-o groapă, după care a fost acoperit de viu cu pământ. Sfântului Teopempt i s-a tăiat capul, primind astfel cununa muceniciei.

Astăzi, pomenim şi pe Sfânta Cuvioasă Sinclitichia (†350). Aceasta s-a născut în Alexandria şi avea foarte multe bogăţii. Era foarte credincioasă şi temătoare de Dumnezeu. Mulţi doreau s-o ia de soţie pentru frumuseţea ei, însă ea nu dorea să se mărite, ci îşi dedica viaţa lui Hristos. Şi i s-a dat ei să părăsească cu totul grijile lumeşti luând asupra sa toată nevoinţa pentru a creşte în credinţă şi în înţelegerea cea duhovnicească. După multe înfrânări şi fapte bune, aproape de sfârşitul vieţii a fost ispitită de diavolul ca oarecând Iov, fiind vătămată cu bube, care i-au mâncat tot trupul. Ajungând la 80 de ani, o boală grea i-a luat darul vorbirii, apoi şi-a dat sufletul în mâinile Domnului.

Preot Ștefan Sfarghie

Sursa textelor din rubrica Viețile Sfinților – Ziarul Lumina – cotidianul oficial al Bisericii Ortodoxe Române

Continuă să citești

Social

Serviciile medicale din România, încă în impas: un exemplu alarmant din județul Bihor cu un bǎiețel de cinci ani.

Publicat

în

De către

 

Am pășit în anul 2025, dar sistemul medical din România continuă să dezamăgească prin lipsa de resurse, organizare și empatie. Cazul unei familii care a fost nevoită să-și întrerupă vacanța de sărbători în stațiunea Arieșeni-Vârtop, din județul Bihor, subliniază încă o dată problemele grave din sistemul de sănătate.

Băiatul de doar 5 ani al familiei a avut nevoie urgentă de o consultație ORL (otorinolaringologie), însă orașele din apropiere, Ștei și Beiuș, nu dispun de un medic specialist disponibil pentru astfel de cazuri. Într-o încercare disperată de a găsi ajutor, mama copilului a sunat la Spitalul Municipal din Ștei. Acolo, însă, răspunsul primit de la o asistentă a fost că „doctorul nu poate fi deranjat.”

Fără alternative, familia a fost obligată să se întoarcă în Timișoara, un oraș mare unde există gărzi de specialitate. Este important de menționat că băiețelul plecase deja din Timișoara sub tratament, dar complicațiile au apărut pe parcursul vacanței.

Un sistem medical ineficient

Acest caz scoate în evidență multiple deficiențe ale sistemului medical din România:

•Lipsa specialiștilor: Orașele mici și zonele turistice sunt frecvent lipsite de medici specializați, ceea ce lasă populația locală și turiștii într-o situație vulnerabilă.

•Indiferența personalului medical: Refuzul unui cadru medical de a oferi soluții sau de a deranja un medic în caz de urgență denotă o atitudine inacceptabilă față de pacienți.

•Accesul limitat la servicii de urgență: În loc să se poată baza pe infrastructura locală, pacienții sunt forțați să călătorească sute de kilometri pentru tratamente de bază.

 

Acest incident ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru autorități. România are nevoie urgentă de:

•Investiții în infrastructura medicală din orașele mici.

•Crearea unui sistem de rotație a medicilor specialiști pentru a acoperi nevoile în zonele rurale și turistice.

•Schimbări în mentalitatea și atitudinea personalului medical, prin traininguri și politici care să pună pacienții pe primul loc.

Lipsa unor soluții imediate și concrete va continua să ducă la situații precum aceasta, în care viețile pacienților sunt puse în pericol, iar încrederea publicului în sistemul medical este erodată.

România trebuie să se trezească din această „noapte a minții” și să înceapă să ofere servicii medicale demne de anul 2025.

Continuă să citești

Internațional

Prefectul Mihai Ritivoiu este primul timișorean care a intrat oficial în spațiul Schengen!

Publicat

în

De către

Vezi Video>>>https://www.facebook.com/share/v/14qvEuuRCL/?mibextid=wwXIfr

Prefectul Mihai Ritivoiu este primul timișorean care a intrat oficial în spațiul Schengen! A sǎrbǎtorit Noaptea dintre ani în vamǎ!

#Timisoara #tele9tv #tele8tv

Continuă să citești

Te-ar putea interesa și